10 tips for å slutte å røyke

En ung mann som er med i en selvendringsgruppe på Facebook ber gruppa om råd for å slutte å røyke. ”Hvor skal jeg starte?” spør han. Jeg fikk derved lyst å skrive noen tips for røykeslutt. Det som fungerer for noen, fungerer ikke nødvendigvis for alle. Du vet selv hva som fungerer for deg. Se om du kan bruke noe av dette: 

  1. Bestem deg for om du skal gå ”cold-turkey” eller trappe ned. Cold turkey vil si at du bare kutter på dagen, uten noen form for gradvis nedtrapping.
  2. Hvis du går for cold turkey, gjør det i morgen. Du kan få kvelden til å ”bli klar.” Det er noe tullball at vi utsetter alt mulig for å ”bli klar”. Du blir aldri klar for det å endre noe, du bruker bare enda flere dager på å venne deg til å drive med røykinga, og blir enda mer avhengig.
  3. Hvis du går for nedtrapping, lag en skriftlig plan, heng den på kjøleskapet, signér med vitner, og se på planen flere ganger om dagen for å minne deg på hva du faktisk skal gjøre.
  4. Registrer din egen atferd. Skriv gjerne dagbok, dette er morsomt å lese når du er ute av det. Tell hvor mye du røyker per dag/uke/måned. Registrer gjerne hvor ofte du har røykesug hver dag. Tallene vil vise deg at det blir mindre og mindre.
  5. Belønn deg selv for å ikke røyke. Tell hvor mange ganger du røyker per dag, og gi deg selv et eller annet gode dobbelt så mange ganger. Det vil si, hvis du røyker 10 sigaretter per dag, så gir du deg selv 20 goder i løpet av dagen. Det kan være å høre på en fin sang, ta et eple, legge seg nedpå 10 minutter osv. Still klokka og gjør det hver halvtime.
  6. Finn den verste bakken i nærområdet. Løp opp den bakken. Kjenn hvor elendig pusten er. Løp denne bakken hver dag, og registrer hvordan pusten blir bedre og bedre for hver dag.
  7. Alliér deg med noen. Gjør en avtale med kona at hun skal gi deg fotmassasje (eller liknende) hver dag du ikke har røyket. Tilsvarende kan hun straffe deg for å faktisk røyke.
  8. Gjør noe som er uforenelig med å røyke hver gang du får røykesug. Ta ti push-ups. Lek med sønnen din. Lag mat.
  9. Dra på hytta en uke, langt fra butikker. Gå i fjellet. Kast deg i et kaldt fjellvann når det står på som verst.
  10. Helsedirektoratet har en app som heter ”slutta”. Prøv den
  11. Harden the fuck up. Dette er kanskje det mest kyniske rådet, og er egentlig ikke et råd i det hele tatt, men viktig kunnskap å ha. Vi har dessverre blitt livredde for ubehag, vondter og smerter. Etter at vi begynte å forsterke unngåelsesatferd, har smerten blitt uutholdelig. Det vil si at vi har smertestillende piller for det meste (for røykeslutt; tyggis, plaster og piller), vi godtar fravær fra jobben for alt mulig av menneskelige plager, og vi trøster, støtter og styrker opp under enhver klage. Dette gjør at vi tåler veldig lite smerte og ubehag, og vi vil helst ha det behagelig hele tiden. Dette er helt urealistisk, da livet også består av smerte og lidelse. Så hvis du skal slutte å røyke, forbered deg på at det blir ubehagelig og vondt, både i psyken og i kroppen. Aksepter smerten, og stå i det. Det varer ikke evig, og den prisen du betaler for å tåle det nå, er mye mindre enn den prisen du betaler seinere når du blir syk. Så, harden the fuck up.

 

Lykke til!

2 thoughts on “10 tips for å slutte å røyke

  1. Rigtig gode tips! Jeg er selv igang med at slutte å røyke og følger dine tips. Istedet for at tage en Cold turkey trapper jeg dog ned på nikotinen ved hjelp av denne e-sigarett https://www.xsmoke.com/no/

    Hva er din erfaring med e-sigaretter? Er de fine til at slutte å røyke eller anbefaler du at man tager en cold turkey?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *