Det blir ikke annerledes i morgen. Om å utsette.

Når jeg holder kurs om atferd, pleier jeg å innlede med at deltakerne skal fortelle om en atferd som de enten driver for mye med, eller for lite av. Det kan være sånt som at folk spiser for mye snop, stresser for mye, gjør for lite husarbeid, trener for lite osv. Men veldig ofte svarer folk at de utsetter for mye. Vi utsetter å legge oss på kvelden, vi utsetter husarbeidet, utsetter eksamenslesning, utsetter kjedelige oppgaver på jobben, utsetter å spise sunt, utsetter å trene, utsetter det å slutte å ruse seg, snuse, røyke og-så-videre.  Det meste kan utsettes.

Vi må ikke ta den ubehagelige telefonsamtalen, vi må jo ikke slutte å røyke, vi må jo ikke spise et sunt måltid. Det er lite vi absolutt må. Og da blir vi rammet av ”umiddelbar belønning”- fenomenet. Vi blir sittende oppe sent og se film fordi det er behagelig der og da, ubehaget ved å få lite søvn kommer først dagen derpå. Vi lar vær å gjøre vanskelige eller kjedelige oppgaver på jobben, fordi det er ubehagelig å gjøre det, og det er mer behagelig å surfe på nettet eller gjøre mer lystbetonte oppgaver (som kanskje ikke er så viktige). Vi lar vær å lage et sunt måltid fra bunn av fordi det er umiddelbart mer behagelig å kjøpe take-away og ligge på sofaen. Også sier vi til oss selv: ”Jeg begynner på mandag. Jeg begynner etter påske. Jeg begynner når ungene har blitt større. Jeg begynner når jeg får mer energi.” I framtida skal alt bli annerledes, og da skal vi være fantastiske mennesker.

Men sånn er det jo ikke. Det blir ikke annerledes. Den vakre dagen når vi skal gå inn på en veg vi ikke visste um…. (fritt sitert etter Olav H. Hauge). Den dagen kommer ikke. Det vil alltid  være umiddelbar belønning – her og nå – som vil påvirke atferden din. ALLTID. Det vil alltid være distraksjoner som distraherer deg fra det du ”egentlig vil” – facebook, kollegaer, venner som sier ”bare en øl, én øl!” Det vil alltid være enklere å unngå ubehag enn å stå i ubehaget. Det vil alltid være enkelt å utsette, drøye, prokrastinere, unngå, vente, avlyse. For vi har jo all verdens tid når det kan skje. Bare ikke . Bare ikke i dag.

Noen tips:

  • Hver gang du har en tanke som begynner med ”på mandag/etter jul/påske/når eksamen er ferdig…så skal jeg….” så gjør det du har tenkt å utsette med en gang. Med en gang. Nå.
  • Reduser kravene til deg selv. Ta en 20 min økt, eller ta 10 min, gjør det mens du drikker en kopp kaffe eller hører på en sang. Min store akilleshæl er husarbeid, og ofte tar jeg (inspirert av Crossfit) «Amrap husarbeid» – på en gitt tid (Amrap = As Many Rounds As Possible). Det er utrolig hvor mye man får gjort på 5 minutter.
  • Gjør det riktige – for de feil grunnene. Belønn deg selv etter at du har vært ”flink”. Gjør det daglig. Flere ganger om dagen. Ikke tro at du skal være flink fordi det er det riktige å gjøre.
  • Snu hele utsette-tankegangen på hodet. I stedet for å tenke ”på mandag skal jeg begynne å spise sunt” – så tenk ”på mandag kan jeg spise usunt igjen, men akkurat nå tar jeg den sunne varianten.”
  • Hvis du har en stor oppgave som du utsetter, gjør små-små ting på oppgaven (hvordan spise en elefant bit-for-bit).
  • Skriv en liste. No shit. Og jobb deg nedover. Stryk ut etter at hver oppgave er utført.
  • Og vit det: Handling er alltid svaret. Å vente på at du plutselig skal få masse motivasjon, lyst eller inspirasjon, er som å vente på Godot.
  • Og vit det 2: Hvis du ikke allerede i dag etablerer gode vaner, så kan det være for seint i morgen, på mandag, etter påske, eller når ungene har blitt store.

Lyst å få blogginnleggene fra Helseatferd rett i innboksen? Meld deg på nyhetsbrevet!

5 thoughts on “Det blir ikke annerledes i morgen. Om å utsette.

  1. Bra skrevet Bergljot 🙂 Tipsene om å senke kravene til seg selv, samt å snu hele utsette-tankegangen på hodet gikk rett hjem. Disse skal jeg ta med meg!

  2. Tilbaketråkk: Store mål, små skritt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *