Dropp slankinga – tenk prestasjon

Det er ingen grenser for hvor bra vi får det når vi blir slanke. Det å være tynn er den tabloide toppen av lykke. Gå ned 5 kg, 10 kg, 30 kg – så begynner livet. Det kan være en feilslått innfallsvinkel til et helseproblem, og kanskje det er en idé å fokusere på prestasjon i stedet for vektreduksjon. Å være overvektig er selvsagt negativt, men det er likevel ikke ”slanking” som bør stå øverst på prioriteringslista. Spesielt ikke hvis slanking innebærer å spise mindre og trene mer. Det å være lett og slank er heller ikke nødvendigvis synonymt med god helse.

Omvent psykologi

Er det ikke rart når vi først har tenkt og sagt at vi ikke skal ha ditt eller datt, så får man så veldig lyst på det? Setninger som ”ikke sjokolade” eller ”spise mindre” eller ”burde trene” øker fokuset på det som ”ikke er lov” og som derved gjør at du får enda mer lyst på det.

Ordet ”ikke” spiller ingen rolle, du har allerede tenkt og sagt noe som kan sette i gang en atferd for å få akkurat det. Det å slanke seg er så negativt i seg selv, for de aller fleste innebærer det fornektelser, ubehag, dårlig samvittighet, ekstra stress, anstrengelser og hele smørja. Så da begynner vi å utsette akkurat det, og tenke at ”jeg begynner på mandag” eller ”jeg begynner etter jul” eller ”etter ferien.” Så spiser man en hel haug med sistemåltider, som bare gjør at man blir enda tjukkere.

Hva med å stokke om på kortene? – og heller ha fokus på hva du faktisk skal gjøre, altså prestasjon, i stedet for å fokusere på det som ikke er lov.

Ting jeg skal gjøre når jeg blir tynn

Jeg hadde en kollega en gang for mange år siden som kom heseblesende på jobb en dag, og var oppgitt over seg sjøl for at han ikke engang greide å gå opp Telthusbakken (i Oslo) uten pustepause. Det er en drøy bakke, men det er ingen grunn til at en fyr i 30-årene ikke lett skal gå opp der. Hans mål ble derved å kunne gå opp telthusbakken uten stopp, for deretter å gå opp bakken på to minutter, for så å løpe opp bakken.

Da jeg begynte med Crossfit så klarte jeg ikke en eneste pull-up (kroppshev/chin/hang-up). Jeg hang i stanga og tenkte: ”Bare jeg går ned 5-10 kg, vil jeg greie å ta pull-ups.” Jeg har ikke gått ned et gram, men nå tar jeg 6-7 pull-ups på en god dag. Jeg har ikke blitt tynnere, bare veldig mye sterkere, og veien hit har vært full av morsomme aktiviteter og prestasjoner, i stedet for slapphet, selvfornektelser og pine.

”Diet girl” fra Australia veide 160 kg som 23-åring, og hun skrev en bok om sin vektnedgang. Hun kalte boka Diet girl. Hun hadde en ganske lang liste over ting hun skulle gjøre når hun ble tynn. Lista hennes ble virkelighet lenge før hun ble tynn (få kjæreste, bade i sjøen, gå opp et fjell, trene kickboxing osv). Merkelig nok ble vektnedgangen en bivirkning av et aktivt liv.

Jeg elsker kroppen min

Vi er som oftest full av komplekser for kroppene våre, og fokuset er på alt som må endres ved den; for store lår, for lang hake, for tjukke kinn. Torill Wilhelmsen som driver bedriften Fjellflyt er svært opptatt av bevegelse og gå-ing spesielt. Hun er forkjemper for gåmøter og vandresnutter (læring mens du går) og er lidenskapelig opptatt av alt det positive ved å gå. Hun skriver i en liten tekst på Facebook til linken «slik sitter vi oss syke».

Jeg elsker kroppen min! Den tar meg med på tur, og er bedre enn noen app til å ”lagre” det jeg gjør som gjør meg friskere, gladere og mer kreativ. Kroppen er bedre enn noe dataspill til å gi belønning når jeg klarer ting, som et hormonrush av endorfiner og adrenalin når jeg hopper fra en stein til en annen. Det tar bare SEKUNDER før den responderer på aktivitet når jeg har sittet en stund først.

For en deilig motvekt til alt det kvinnelige gnellet om alt som ikke er bra nok. Når hørte du sist en dame si at hun elsket kroppen sin? Flere damer burde fokusere mer på å hoppe fra stein til stein.

Prestasjon

Ordet prestasjon høres kanskje ut som noe idrettsutøvere driver med, som i idrettsprestasjon, og mål høres ut som noe politikere og byråkrater driver med, som i resultatmål. Men vi skal alle prestere. Vi har alle potensialet/talentet/mulighetene. Forskjellen ligger i å gjøre eller ikke gjøre. Så hva er prestasjon og mål for deg? Gå opp Telthusbakken? Løfte egen kroppsvekt på benken? Gå Beseggen? Løpe 1 km? Orke å leke med egne barn?

Fyll opp livet med drømmeaktiviteter, biff, bacon og prestasjoner. Hvis ikke kan du banne på at det vil fylles av det du ikke drømmer om.

Lyst å få blogginnleggene fra Helseatferd rett i innboksen? Meld deg på nyhetsbrevet!

Følg Helseatferd på Facebook!

Fjellskitur i kalde strøk = prestasjon (ikke slanking)
Fjellskitur i kalde strøk = prestasjon (ikke slanking)

6 thoughts on “Dropp slankinga – tenk prestasjon

  1. Tenk at en spontan kommentar på facebook kan inspirere så vettuge tanker om gleden ved å bevege oss framfor fornektelsen ved å alltid «skulle» og «måtte». Jeg står selvfølgelig for det jeg skrev, og selv om jeg som andre folk ikke mener at kroppen er perfekt så er jeg fryktelig imponert over hva den får til og lever godt med den! Takk for et i spirerende blogginnlegg på alle måter, skal fortsette å lære av deg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *