Du er ikke dømt til å være usunn i sommer – 4 tenketips

Er du bekymra for å skli helt ut i sommerferien?

Jeg fikk en mail fra en leser der hun skriver:

“Dette skjer ofte med meg i ferier:

Jeg legger meg senere.

Jeg kjøper og spiser alltid mer is – sammen med andre. Egentlig synes jeg kjøpeis smaker altfor søtt, så skjønner ikke hvorfor jeg gjør det!

Jeg kjøper meg dessert etter middag på restaurant enda jeg er stappmett.

Jeg spiser kaker og brød (noe jeg ikke spiser til vanlig) når jeg er borte på besøk hos folk.

Jeg legger alltid litt på meg i sommerferiene.

Siden disse tingene bruker å skje på sommeren er det nesten slik at jeg har begynt å tenke at det er slik det kommer til å bli i sommer også. Nesten så jeg tar meg selv i å tenke at det kommer til å skje uansett.

Det irriterer meg at jeg tenker dette og det irriterer meg at jeg får kosemage i løpet av sommeren…”

Repetisjon

Når vi har repetert noe mange nok ganger, så er det naturlig å tenke at det er sånn det kommer til å bli i framtida også. Og det er helt riktig – beste måten å predikere hva som vil skje i framtida er å se på hva som har skjedd i fortida. Historien gjentar seg selv, også når det gjelder ferier. Det meste av det vi gjør er repetisjon av gårsdagen – også kjent som ”vaner”. Både gode og dårlige.

Men det betyr ikke at du er dømt til å være usunn denne ferien, fordi du har vært usunn så mange andre ferier, og fordi ”det er sånt vi gjør i ferier! Nå kosær vi vårs!”

Atferden vår er aldri skjebnebestemt. Atferd skjer i kontekst, ikke i vakuum, også i sommerferiene.

images-10
Muligheter
Her er noen tenketips

1) Du vet når vi er på seminar, og dere bruker det samme møterommet over flere dager. Den plassen du tar første dagen, er den du gjerne setter deg på neste dag igjen. Første dagen setter du standarden for resten av seminaret.

Sånn fungerer det gjerne på ferie også. Når vi drar på ferie, så endres våre omgivelser fra det vanlige. Uansett om vi drar på hytta, til syden eller til London. Men i løpet av ferien, så gjentar vi gjerne det vi begynte med første dagen. Når vi står opp, hvor vi drikker kaffe, om vi tar bussen, eller om vi går, om vi leier sykler eller om vi tar taxi. Om det er sjokolade til frokostdessert, eller ikke.

Så hvis du vil ”være sunn” – hva det nå innebærer – i sommer, så sett standarden første dagen, så vil de neste dagene falle etter som dominobrikker. Dag 1 er enklest, for da har du enda ikke lagt til deg noen ferievaner.

2) Ikke la perfekt stå i veien for bra. Dette har blitt mitt slagord. Vi psyker oss ut ved å skulle være superflinke på alle områder, noe som gjør at vi går på smeller som kan vare lenger enn fellesferien. Studier viser at folk på slankekur som lever på restriksjoner og ikke-regler er mye mer tilbøyelig til å overspise, enn andre som ikke har disse restriksjonene. Hvis du tenker at ferien skal være perfekt når det kommer til helsa, så kommer du til å bli skuffa. Men det betyr ikke at det ikke kan bli sabla bra. Les innlegget Hev bunnlinja – og få ting gjort.

3) Hvor ofte hører vi ikke ”det må være lov å kose seg” og ”nå er det ferie, så da er det lov”. Det å si sånne setninger bidrar til den kulturen vi har med at vi koser oss bokstavelig talt i hjel. Det vil si; når du spiser sukker, altså koser deg, så skapes det betennelse i kroppen. For mye av det betyr sykdom og smerte. For mye sykdom og smerte blir til et kjipt liv. Så vi kunne sagt ”det må være lov å lage sykdom” eller ”nå er det ferie, så da er det lov å pådra seg litt livsstilsykdommer.”

Nei, det er ingen som snakker sånn. Vi snakker om å kose oss fordi vi har hørt den setningen en million ganger, og da blir det en sannhet. Men det er ikke fakta faen, det er bare en setning.

Hm, hvor vil jeg med dette tipset? Jo, som Gandhi sa: Vær den forandring du vil se i verden. Bryt med standarden. Bryt med Kose-seg-kulturen. Det som er vanlig og sykdomsoppbyggende. Hva så om det er vanlig å servere kake når vi har gjester? Som Jim Rohn sa: ”Walk away from the 97 %.”

Selv om ”alle andre gjør det”, behøver ikke du gjøre det.

4) Vi liker å sette andre i bås, og så oss sjøl. ”Typisk meg å ikke klare å si nei til øl!” eller ”jeg bare er sånn søtsakmonster, jeg!”

Dette er også en måte å prate og tenke på, som rettferdiggjør atferden din. På den måten så legger du ansvaret for atferden til en mystisk egenskap – ”jeg bare er så lat jeg – alltid vært sånn!” – uten at du utforsker hva som faktisk bidrar at du gjør som du gjør. Det å si sånne ting, blir som å overlate livet ditt til Allah – ”hvis Allah vil!”- liksom.

Prøv å legge merke til hvordan du definerer deg selv. Aristoteles sa; ”we are what we repeatedly do”. Og vil du være sunn, frisk, rask, aktiv, et forbilde, en inspirasjon? – ja, da bør du oppføre deg som det også. Det starter med atferd, så kommer merkelappen etterpå.

Les Spising er også atferd – og god ferie til deg!

Mitt ferieønske er å ha det litt som de apene i denne videoen:

Vil du lese flere slike blogginnlegg? Meld deg på nyhetsbrevet!

Og følg for all del Helseatferd på Facebook!

 

4 thoughts on “Du er ikke dømt til å være usunn i sommer – 4 tenketips

  1. Haha, herlig respons på mailen! Godt tips det med å sette standarden første dagen. Skal hvertfall ikke innføre sjokoladedessert til frokost! Kommer til å starte dagen med en skikkelig kraftfrokost jeg.
    Har forresten begynt å lese Echart Tolles «Det er nå du lever». Han poengrerer viktigheten av å leve i nuet og ikke la seg påvirke av fortiden. Nuet har ingenting med fortiden å gjøre mener han. Jeg lurer på hva som hadde skjedd med atferden min om jeg hadde glemt alle negative erfaringer fra fortiden jeg. Om jeg plutselig ikke lenger visste at det bruker å gå litt «skeis» i sommerferien…hm.
    Ønsker deg en riktig god ferie!

    1. Ja, interessant, du hadde kanskje begynt med blanke ark? Det er dessverre sånn at vi ikke kan trekke fra erfaringer, minner og reaksjoner. Det vi allerede har opplevd og gjort, har allerede skjedd, og vi kan ikke slette det. Men vi kan alltid legge til nye hendelser. Så spørsmålet er jo hva man vil legge til. Og det er viktig å huske at det er NÅ du kan legge til! Anbefaler du boka? God ferie til deg også, Marie! Kraftfrokost høres ut som en pang start på dagen!

      1. Gode tanker der altså. Boka er noe tung (hører den på lydbok), og synes det foreløpig er mye gjentakelse. Ville heller anbefalt kortversjonen «Lev her og nå» fra Lille Måne. Men den har mange gode poeng.
        En uke igjen til Lofotenferie!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *