Er blogging bra for helsa?

Blogging er skriving. Skriving er atferd. Når man holder på med en type atferd, som skriving, som jeg gjør i akkurat dette øyeblikket, så betyr det at det er en hel haug med andre atferder som jeg ikke kan holde på med. Det er mye annet jeg kunne gjort i stedet for å skrive; som å lage mat, spise, trene, gå tur, hvile, sove og så videre, sånne helseatferder man driver med.

Noe av det verste de har gjort for helsa, var å skrive bøker om helse, rapporterer forfattere som Denise Minger (Death by Food Pyramid) og Sara Gottfried (The Hormone Cure).

Det tar tid å skrive, og tiden er den samme for oss alle – 24 timer til rådighet i døgnet.

Genene våre

Daniel Lieberman trekker frem i boka The Story of the Human Body, tre moderne fenomener vi ikke er genetisk tilpasset til. Du vet, biologisk sett, så tar det litt tid før vi tilpasser oss våre omgivelser. Kulturelt derimot, så går det veldig raskt, og biologien klarer ikke henge med.

Det han trekker fram er 1) stoler, altså stillesitting over lengre tid av gangen. 2) Å gå med sko og 3) lesing. Det å stirre på tekst eller skjerm så nært ansiktet, er ikke noe mennesket har drevet med over særlig lang tid.

Nå sitter mange av oss foran skjermene og leser og skriver flere timer om dagen. Det har mange fordeler, men kanskje noen ulemper, som dårlig syn.

Katy Bowman skriver også om det å se på korte avstander i boka Move Your DNA. Når vi ser på pc-skjermen, leser en bok eller leser på telefonen, så trekker ciliærmuskelen i øyet seg sammen og holdes i spenn, akkurat som om vi tar en biceps-curl og holder armen oppe.

Hvis vi ikke ser bort fra den korte avstanden så er det (for øyet) som om vi holder armen oppe i en stram bicepscurl hele tiden.

Bloggutfordring

Men så var det denne bloggutfordringen da, som startet 12.mars, for en måned siden. Som heldigvis Liv-Inger også heiv seg med på.

Jeg skreiv 30 dagers bloggutfordring, og tenkte fra 12.mars til 12.april. Men dette er selvsagt 32 dager. Uansett, så har jeg skrevet 30 blogginnlegg i denne perioden. Noe man må se seg rimelig fornøyd med. Kvaliteten på innleggene varierer, men det er det selvsagt ikke jeg som skal være dommer over.

Det å gjøre slike utfordringer offentlig kan være lurt. Jeg hadde aldri i verden skrevet så mye om det ikke hadde vært for utfordringen. Mange kvelder har jeg rygget inn i oppgaven, med tusen andre ting som jeg heller ville gjort. Men ting blir mer forpliktende når du lover andre enn deg selv å gjennomføre noe.

De mest populære innleggene var:

Prisen vi betaler for billig smågodt

Om å gå på akkord med seg selv

Kroppsledelse

Hvordan motivere den umotiverte?

Om å tåle smerte på trening

De morsomste innleggene å skrive var 10 anbefalte bøker fra bokhylla og 10 anbefalte podkast-episoder.

Det verste med å skrive generelt er selvkritikken som henger over en mens man skriver. Så jeg jobber med teknikken til Neil Strauss – ”første utkast er bare til deg selv”.

Nå er jeg glad utfordringen er over. Hensikten var jo å få skrevet mer, og det har jeg da vitterlig fått gjort. Men for å svare på spørsmålet om det er bra for helsa? Tja, not really. Iallefall ikke hver dag, siden det er uforenelig mye mye annet.

Planen videre er å ikke ha en plan – men skriving blir det garantert.

Takk for at du leser!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *