Er hviling en ferdighet?

Det snakkes og skrives mye nå om hvordan man kan komme seg fram til julaften uten å dø av stress. Jeg har tidligere skrevet om å gjøre mindre her og her, men denne artikkelen skal handle om å lære seg å hvile.

Som ved det meste annet, så må ferdigheter læres før de tas i bruk, og det å kunne hvile er ikke så dumt. Det å kunne noe, betyr å «ha det» i atferdsrepertoaret, og læring defineres som ”varig endring basert på erfaring.”

Karoshi

I boka Våg mer beskriver de en dame som ikke greide å hvile. Hun jobbet 12 timers dager, og hadde store problemer med å ta det med ro. Psykologen hennes gav henne i oppgave å se på en sitcom på 25 minutter, for å øve seg på å hvile. Det psykologen hadde glemt å fortelle henne var at hun ikke skulle ta 100 sit-ups OG stryke tre skjorter samtidig som hun så på sitcomen. Hun hadde altså ikke hviling i sitt atferdsrepertoar.

I Japan er det til og med en egen kategori for dødsfall kalt ”karoshi” som betyr ”death from overwork”. Du vet, når man jobber seine kvelder, er konstant logget på, sjekker og svarer på mailer til alle døgnets tider, og man til slutt kollapser av hjerteinfarkt og slag.

Bare når jeg er syk

En venninne av meg fortalte for noen år siden at de eneste gangene hun fikk hvilt og slappet av, var når hun var fyllesjuk. Da hadde hun ikke noe valg, hun var ofte så dårlig at hun måtte ligge helt i ro. Derved kunne hun ”tillate” seg å ligge på sofaen.

En deltaker på et av mine kurs fortalte at hun hadde satt seg mål om å hvile en halvtime per dag. Mer konkret var hun ikke, og hennes forsøk på hvile var å sitte rett opp og ned i stua mens ungene kravla oppå henne. En annen kursdeltaker fortalte at hun la seg ofte nedpå for å hvile, men ble overmannet av pesende tanker som bombarderte henne, og dette gjorde henne mer stresset enn om hun faktisk gjorde noe.

Pelsjegerliv

Har du lest bøkene til Helge Ingstad? Han følger tradisjonelle jegersamfunn i Alaska og Canada på 50-tallet. Der observerer han blant annet at de hviler veldig mye. Når det ikke er noe å gjøre, så legger de seg ned og sover midt på dagen, de kan stimle sammen rundt bålet, og bare slumre i timesvis, surret inn i reinsdyrskinn. Ingen sjekking av siste oppdateringer på instagram der i gården, altså. Ingen selskaper du sånn halvveis drar deg til fordi du må. Ingen tappende forhandlinger i møter som går over tida. Ingen kjøpesenter som holder åpent til midnatt.

Vi tror ofte at det å ha mange valgmuligheter er det beste for oss. Men det man ser, blant annet beskrevet  i The paradox of choice. Why more is less, at det å ha for mange valg overhodet ikke er bra for oss, vi blir stresset, paralyserte og bruker altfor mye krefter på ulike tannkremer og telefonabonnementer.

f41xreg6p9DWhjYembjDecZRtP0grOMdl-jZmhMmY6U,zkvlJD2OWIGTo3I3uob1Dt9GF4k2ysxWeF4FewPZdSw
Ingen «helt om natta og helt om dagen» her i gården. Hviling og soving på tur.
Avanserte ferdigheter for avanserte mennesker

Si du skal lære deg å kjøre bil. Dette er en kompleks ferdighet med mange elementer, som krever mye øving. Du må lære deg hvordan du girer, hvordan du styrer, hvordan du ser i speilene osv. Du lærer ikke å kjøre bil av å sitte på når noen andre kjører, du må kjøre selv. Det er åpenbart, men det er ikke alltid så åpenbart når det gjelder utvikling av andre ferdigheter.

I boka Self-Directed Behavior av Watson and Tharp beskriver de en fyr som ønsker å bli bedre på dating. Han ønsker å få seg en kjæreste, og forstår ikke helt hvorfor damene han dater ikke vil treffe han igjen. Når han lærer seg å observere sin egen atferd, så ser han at han prater veldig mye om den spennende jobben hans, uten å følge opp med å høre om damenes liv eller virke.

Han måtte altså lære seg nye eller andre ferdigheter i dating, og for å være helt spesifikk, så måtte han lære seg å 1) stille spørsmål til hun han prater med og 2) lytte når dama snakker. Vi tror ofte at sosiale ferdigheter er noe som ”følger med personligheten”, men det er fullt mulig å lære seg bedre sosial kompetanse.

Tilbake til hvilingen

La oss si at hviling er en ferdighet. Det er et relativt abstakt begrep, så vi må bryte det ned til noe vi kan sette tenna i.

I synonymordboka så får ordet hvile flere betydninger; avkobling, pause, pust, ro, søvn, begrave, raste, puste på, ligge begravd, ligge brakk, ligge, puste, stå. Det å hvile er ikke å gjøre ingenting, for det går ikke an å ”gjøre ingenting”. Om du ligger på gulvet og stirrer i taket, og noen spør hva du gjør, du svarer ”ingenting” så er det feil, for du ligger faktisk på gulvet og stirrer i taket.

Mange drømmer om å ”slutte å tenke”, ”slå av kverna” eller slippe ”styggen på ryggen”. Det er forståelig at vi ønsker å kvitte oss med alle de negative tankene og bekymringene, men jo mer du prøver å skru dem av eller dempe det – jo verre blir det. Den beste måten ”å slutte å tenke” på, er å være så oppslukt i en aktivitet at du glemmer alt annet. Poplært kalt ”mindfullness”, men heller ikke det kommer på bestilling. Det må øves.

Kontekst er kongen

Jeg går veldig ofte i fella med å fortelle folk hva de skal gjøre: ”Du må ta det med ro” eller ”du må hvile”. Men det er paradoksale instrukser, for folk vet gjerne at de må ta det med ro, de vet bare ikke hvordan de skal gjøre det.

Så hvordan, hvordan, hvordan?

  1. Vær konkret med hva du vil oppnå: ”jeg skal ta 10 minutter pause hver time”, ”jeg skal ikke spise foran pcen”, ”ungene skal kun ha en fritidsaktivitet.”
  1. Spesifiser hvilken atferd du skal drive med når du hviler. Jeg hviler når jeg går tur og hører på musikk eller podkast, når jeg trener, og av og til når jeg lager mat (gjør noe med hendene), og når jeg leser. Da har jeg min beste hviletid.
  1. Lær deg å fokusere, dvs å holde på med det du holder på med. Ikke hopp fra aktivitet til aktivitet. Som sinnasnekkeren sier: Gjør ferdig et rom av gangen. Bli i situasjonen selv om det ubehagelig og kjedelig. Når du er ferdig, er du ferdig.
  1. I atferdsanalysen snakker man om stimuluskontroll når det er noen stimuli som igangsetter en atferd, og ikke andre. Hytta setter i gang lav hvilepuls hos meg. Der kan jeg lett sove 10-12 timer. Hvilke stimuli setter i gang hvileatferd hos deg? Hvor er du? Sammen med hvem? Når du gjør hva?

Kontekst er kongen. Finn konteksten, og du vil finne roa.

  1. Når vi skal gjøre noe nytt eller annerledes, må vi begynne i det små. Begynn å puste tungt fem drag. Begynn med å ta en fem-minutters ”powernap” når det egentlig er tusen ting du ”må” gjøre. Gå en tur på 10 minutter selv om du skulle ha ryddet kjøkkenet. Øv hver dag – sånn blir du god på noe.
  1. Se på hviling som investering i helse, så du unngår Karoshi. Akkurat som å spise næringsrik mat, trene og sove, er hviling en del av helsepakka.
  1. Ikke spill offerrollen, og tro at andre skal fikse det for deg. Hvis du er stresset opp etter ørene, så ikke løp rundt og skyld på sjefen, masete unger, eller sosialdemokratiet. Det er kanskje kynisk å si, men ditt problem – du må fikse det. Andre kan hjelpe og støtte deg, men du har ansvaret (ikke din skyld, men likevel ditt ansvar).
  1. Still klokka for pause, akkurat som de gjør ved marsjer i militæret. 10 minutter hver time, uansett om du er sliten eller ikke. Ta hviledager, pysjdager, grønnsaksdager. Og ta de før de tar deg.

GOD JUL

Hvile
Hvile

Har du lyst å få blogginnleggene fra Helseatferd rett i innboksen? Meld deg på nyhetsbrevet!

Følg Helseatferd på Facebook!

4 thoughts on “Er hviling en ferdighet?

  1. Denne trengte jeg! I vår ble jeg plutselig bevisst på at jeg aldri «hviler» annet enn når jeg sover. Det har hjulpet meg veldig å bare ligge på ryggen eller sitte på en stol med lydspor på ørene som forteller meg at jeg skal kjenne pusten i 20 minutter. Veldig avstressende!
    Også har jeg virkelig tatt tipset ditt om å gjøre det som ikke tar mer enn 2 minutter med EN gang. Det har ført til mindre oppvask, haugen med klær på sofaen er nesten ikke-eksisterende og regninger blir betalt asap.

    1. Så bra! Det er på en måte to fluer i en smell det der, man får ting gjort OG man får hvilt. Ofte er det mer stressende å ha ting hengende over seg enn å gjøre det, selv om det er vanskelig å få ut fingeren å sette i gang. Utrolig hva man får gjort på 2 minutter. Takk for lesning og kommentar! God jul!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *