Går det an å sove på jobben?

I Aftenpostens A-magasin kunne vi i går lese at søvn er på vei til å bli trendy! Hurra!

Det er veldig merkelig at et så biologisk nødvendig behov alle mennesker har, skulle bli utrendy. Men sånn er det med mange behov vi overser og undertrykker etter industriens fremvekst: Behovet for naturlig mat, behovet for hvile, behovet for hudkontakt og sex, behovet for bevegelse, og behovet for søvn.

Det er ustilig at folk skryter av at de ”ikke trenger” disse absolutt nødvendige biologiske behovene.  Man hever derved seg over naturen, og det motsatte blir ansett som latskap.

Som det står i artikkelen, ”barskinger” som Donald Trump og Jan Bøhler skryter av at de bare trenger 4 timer søvn per natt. Kidsa skryter av «døgning».

Dem om det.

Arbeidsplassen

Det jeg beit meg spesielt merke i artikkelen var at store bedrifter som Google, YouTube og Volvo har lagt opp til hvilesoner på arbeidsplassen. Det vil si at de har tilrettelagt for at arbeidstakere kan ta seg en såkalt power nap i løpet av arbeidsdagen.

Google er en arbeidsplass som måler arbeidstakernes produktivitet. De har antakelig ikke lagt opp til hvilesoner bare for å være kjempesnille, men for å øke produksjon. Er du uthvilt, så er du langt mer konsentrert og effektiv, enn om du går rundt i halvsvime på grunn av for lite søvn.

Så, hvordan kan man få til det på en arbeidsplass i Norge?

Forslag

Som alle endringer på jobben, så må det være ”forankret i ledelsen”, som de sier.

Her er mitt forslag på hvordan man kan få til en 20-minutters nap på jobben:

  1. Ta det opp med sjefen
  1. Sett det på agendaen på et personalmøte
  1. På møtet blir man ”enige” om å ha hvilesone på jobben eller ikke
  1. Hvis, så: Innred et rom som er hvilerom: mørke gardiner, seng eller sofa å sove på (eller yogamatte på gulvet som er min personlige favoritt), skilt på døra som kan stilles inn på ”opptatt”, nøkkel i døra så du faktisk kan låse deg inn, pledd.
  1. Opparbeide en generell aksept for å hvile uten å bli stemplet som lat ved at sjefen sjøl ofte tar en power nap.
  1. Som ved alle endringer: Gjennomfør det systematisk og daglig, ellers så sklir det ut til noe folk omtaler som; ”det har vi prøvd, det virket ikke”.

Zzzzzzzz

Mer om søvn:

Til deg som ikke får sove på natta

Søvnutfordringen

Til deg som legger deg for seint

Søvn og den store søvnutfordringen – av Pål Jåbekk

Husk å følge Helseatferd på Facebook!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *