Hvor lang tid tar det å endre en vane?

Hvor lang tid tar det å endre en vane?

Det er et spørsmål mange stiller. Noen sier 6 uker. Noen sier 66 dager. Noen sier 21 dager (basert på observasjon av en plastisk kirurg, Maxwell Maltz, – hvor lang tid tok det før pasientene hans vente seg til sitt nye ansikt….!)

Du har helt sikkert hørt 30 dager. Stadig vekk så popper det opp ulike utfordringer som går over 21 eller 30 dager (30 dager paleochallenge, 30 dager uten sukker, 21 dager med squats hver dag, eller sleepchallengen).

Men hvor lang tid tar det egentlig?

Det kjedelige svaret er selvsagt; det kommer an på.

  • Det kommer an på hva slags atferd du skal endre,
  • det kommer an på kunnskap om temaet,
  • og hvor lenge du har holdt på med det du vil endre (hvor lenge har du røyka, for eksempel?)

Studien som sier at det tar 66 dager, der varierer det fra 18 dager til 254 dager, alt avhengig av person, og hva slags atferd det gjelder.

Men når gjennomsnittet sier 66 dager, så må vi tenke: ”Er jeg gjennomsnittet?”

Og svaret er: Sannsynligvis ikke. Ingen er gjennomsnittet, som vår helt BF Skinner sa.

Giring i oppoverbakker

For mye av det vi driver med kan endres på timen.

Si at du har fått en ny sykkel, og så er giret motsatt av på din forrige sykkel, det vil si du nå må trykke nedover, i stedet for oppover, når du skal gire.

De første gangene (repetisjonene) så gjør du feil, gang på gang, og du girer opp når du skal gire ned, og omvendt. Men etter, tja, si 20 minutter sykling så har ”gire-atferden” din blitt formet av sine konsekvenser (den har blitt straffet av å gire feil, og forsterket av å gire riktig), så du begynner å gire slik du skal på den nye sykkelen din. Det tok 20 minutter med sykling å endre den vanen.

Alt vel.

Men dagen etter, så skal du ut og sykle igjen (man sykler da til jobben såklart), og jaggu girer du ikke som du gjorde på din gamle sykkel. Søren, ass. Du forbanner deg selv på at du ikke får det til, spesielt når du girer til et tyngre gir i oppoverbakkene, men så igjen, etter noen minutter, så sitter det. Merk – i dag brukte du mye mindre tid enn i går. Etter fire-fem sykkelturer, så er det som om du aldri kan gå tilbake til den gamle sykkelen, og gire ”feil vei”. Du har etablert en ny vane.

Du vet ikke det du ikke vet

Veldig mange endrer atferd på dagen, altså tar de en 180 grader basert på ny kunnskap.

Si du røyker, også oppdager du at du er gravid. Dette er ny kunnskap for deg. Du slutter å røyke det øyeblikket du får greie på det. Ingen nedtrapping. Ingen kontraktsinngåelse. Du bruker ikke et halvt år på å psyke deg ned/opp for å slutte. Du trenger ikke røykesluttekurs, lese bøker om røykeslutt eller apper som skal hjelpe deg. Du er gravid, og du slutter. Uten gravidkunnskap, så hadde du fortsatt å røyke.

Røyking + gravid = ikke forenelig

Men annen kunnskap kan også gjøre at folk endrer atferd på dagen.

Et eksempel fra min egen hverdag. Jeg har siden 2010 hatt såkalt kontorjobb, der jeg har brukt hev og senk-pulter for å stå, siden ”sitting er den nye røykinga”, og det er ikke bra å sitte så mye som vi gjør i dag om vi har en kontorjobb. Det vet alle. Men så leser jeg i boka til Katy Bowman, Move Your DNA, et kapittel som heter Standing is the new sitting.

Det hun sier der, er at vi får problemer om vi også skal stå, i den samme stillingen, hele dagen. Det er ikke nødvendigvis posisjonen som er feil, det er repetisjonen av stillingen som blir feil.

Dette var ny kunnskap for meg, som har gjort til at jeg nå endrer posisjon langt oftere, fra både å sitte, stå, sitte i ulike stillinger, rulle med ball under foten, tøye osv. Jeg trengte ikke en ”start smått” for å endre den vanen. Ny kunnskap, og så endring basert på den nye kunnskapen.

Glem perfekt

Jo lenger man har holdt på med noe, jo vanskeligere kan det være å endre vanen. Hvis du har kjørt bil til jobb hver dag i 20 år, så er det tøffere å switche til gåing, enn om du har kjørt bil til jobb bare et halvt år. Det sier seg selv.

Men det Hvermansen innbiller seg, er at alt skal være strømlinjeformet, og at hvis du ”sklir tilbake” til gamle synder, så er det bare å pakke sammen sakene og gi opp.

Dette hører jeg hele tiden med trening – ”jeg er flink en periode, også slutter jeg.” Treningsrutinen blir ofte avbrutt med er ferie eller sykdom, og da er kjeden brutt, og du sliter med å begynne igjen.

I februar skreiv jeg et innlegg som heter 2 minutter kroppen ikke glemmer. Der skreiv jeg om at jeg skulle endre vanen med å legge de tomme linseetuiene til dagslinsene på vasken, og slenge de rett i søpla.

Så jeg etablerte regelen ”når jeg har tatt på meg linsene, skal jeg kaste etuiene i søpla”. Det var det jeg kalte vanestabling, eller en atferdskjede, kan vi også kalle det. Slutten på en atferd, blir starten på neste.

Uansett, her om dagen så jeg at jeg det lå 7-8 etuier på vasken, og tenkte at her var det noe jeg hadde glemt. Så da tar jeg en restart. Men jeg gir ikke opp. Jeg tenker ikke ”aaah, typisk meg! Jeg klarer ikke engang en så enkel ting! Mislykka!” Jeg starter på nytt, og på nytt, og på nytt. Hver dag.

Alle dager sklir vi ut. Noen uker går det dårlig med matlagingen. Innimellom så får vi ikke trent. Det sklir ut med å legge seg tidlig, og få nok søvn. Innimellom så sprekker vi og tar en røyk, selv om vi har slutta.

Av og til dropper vi til og med tannpussen.

Når vi spør; hvor lang tid tar det å endre en vane? Så spør vi, fordi vi vil over i den fasen når det er superenkelt. Når ting går som ei klokke, det går av seg selv, og vi ikke behøver å baske med det lenger.

Men antakeligvis, så kommer vi aldri helt dit, det blir sjelden «perfekt», aldri ikke-sprekker, det er glemsel, unnasluntring, giddasløshet. Det blir hull i no-zeros. Det går ikke nødvendigvis av seg selv.

Verden vi lever i i dag, med alle distraksjoner fra å leve et sunt liv (biler, sofaer, smågodtposen, fredagspilsen) gjør det umulig å få ting til optimalt og 100 %. Dessuten er det helt umulig å si hva som faktisk er optimalt og 100 %.

Men om du slutter å si starte og slutte, så kan du heller kalle det å øve.

Det er ikke enten-eller, men øving på atferd (vaner) som er bra for deg. Sånt som du vil takke deg sjøl for etterhvert, og ikke ventet på det tidspunktet når alt skal bli annerledes.

Vil du lese flere slike blogginnlegg? Meld deg på nyhetsbrevet!

Og følg for all del Helseatferd på Facebook!

One thought on “Hvor lang tid tar det å endre en vane?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *