Hvordan holde fokus (og holde ut kjedsomheten)

Jeg beundrer folk som tilsynelatende greier å gjøre det samme om og om igjen, dag ut og dag inn, for å nå et større mål. Som for eksempel å skrive en bok, eller gjennomføre en doktorgrad. Eller trene til å bli ordentlig god i noe.

Det å komme på gode idéer er enkelt. Idéer til bøker, til treningsmål, idéer til en vellykka bedrift, eller idéer til en omlegging på jobben. Jeg kan drømme om noe jeg skal lage i ukesvis, og fantasere om hvor bra og populært og fantastisk det skal bli.

Men så er det alltid noe som kommer i veien – og det kalles kjedsomhet. Det er kjedelig å stå i det og jobbe med noe større, som du ikke vet blir noe stort. Det er kjedelig å gå på trening hver dag og terpe på de samme, små, men nødvendige rutineøvelsene. Det er kjedelig å gjøre de samme løfta om og om igjen. Det er kjedelig å lese seg opp på samme tema i månedsvis, og skrive om det. Det er kjedelig å gjøre noe man ikke får umiddelbart belønning for.

Den tunge myra

Det er morsomt å se Petter Northug parkere motstanderne sine på 5-mila. Men vi ser han ikke alle de timene om sommeren med løping i surklende myrer, om og om igjen. Opp bakkene, dag ut og dag inn.

Det er kanskje søkt å sammenlikne deg og meg med en toppidrettsutøver, eller kanskje ikke. Selv om vi ikke nødvendigvis drømmer om å stå på pallen i VM, så drømmer vi om å få gjort store ting i livene våre. Noe som er stort for oss. Sånn som å lage en egen grønnsakshage. Pusse opp huset. Gå på alle kommunetoppene. Bli byens beste eiendomsmegler. Eller bare holde oss til en kostholdsplan.

Opp som en løve, ned som en skinnfell

Jeg gjorde motsatt av det jeg råder folk til forrige uke. Jeg hadde fått en glimrende idé om noe jeg skal gjøre, så glimrende at jeg nesten gikk i taket. Uka startet med fullt fokus og flere timer jobbing med dette prosjektet, mandag, tirsdag, onsdag. Og så begynte det å røyne på, for da begynte det å bli kjedelig. Grusomt kjedelig. Jeg hadde startet for stort. Du vet, jeg gjorde absolutt det motsatte av ”dream big, start small.” Så da torsdag og fredag kom, så greide jeg så vidt 20 minutter med dette prosjektet (20 minutter er mine arbeidsøkter, jf.Pomodoro-teknikken).

nå er det
Så hva kan man gjøre?

Det er to ting som skjer når jeg begynner å kjede meg:

1) begynner å gjøre andre ting (hva som helst for å komme seg bort fra det kjedelige)

2) kommer med mange ”gode” begrunnelser for hvorfor jeg ikke skal jobbe med det prosjektet à la ”det var nok ikke så god idé likevel”, ”hvem er det jeg tror jeg er?” ”Det kommer aldri til å bli noe av uansett.”

Det å komme med gode unnskyldninger eller forklaringer for vår egen atferd kalles ”reason-giving” i Acceptance- and Commitment therapy. Akkurat som med idéer, så er det ikke vanskelig å komme opp med gode grunner/forklaringer for hvorfor vi gjør, eller ikke gjør. Problemet med alle disse ”gode” grunnene er selvsagt at de går rett hjem.

”Det var ingen god idé likevel”

Den setningen der kan være nok til å droppe noe som jeg faktisk ikke har peiling på om er en god idé eller ikke. Så da gir jeg meg, før jeg i det hele tatt har begynt.

”Alle (de) kommer til å syns at det er teit”

Den her er også lei. Vi vil helst ikke at andre skal syns at vi er teite, så da er det best å prøve å ikke være det. Eller:

”Å herrefred, det her er så utrolig kjedelig, jeg orker ikke!”

Rett og slett.

Så min plan er som følger:

  1. Start smått og jobb smått. Kun jobbe 2 x 20 minutter på tirsdager og onsdager med dette prosjeket.
  2. Ikke ha krav til kvalitet, bare få gjennomført de øktene.
  3. Akseptere tankene: ”kjeeeeeedelig” og ”det kommer ALDRI til å gå!” (og likevel jobbe 2 x 20 minutter).
  4. Keep on going. Repeter 1-3. Tida kommer til å gå uansett.

Og huske på at mange små tær, blir en stor elv, eller hva de sier.

PS. Det å starte på noe, og så slutte igjen etter kort tid – det er også mye læring i det: Jeg lærer at jeg er en person som begynner og slutter, som begynner og slutter, som begynner og slutter. Og det er kjipt.

 

Følge med videre? Meld deg på nyhetsbrevet! (få slike blogginnlegg som dette jevnlig i innboksen din)

Og følg for all del Helseatferd på Facebook!

2 thoughts on “Hvordan holde fokus (og holde ut kjedsomheten)

  1. Bra tekst! Kjenner meg godt igjen. Men hva med når alle disse småtærne bare ikke blir til noen stor elv, uansett hvor lenge man holder på? Jeg har ikke opplevd det selv egentlig, men det føles veldig slik med en (GØRR KJEDELIG) skoleoppgave jeg holder på med nå. Det føles som jeg gjør masse, men står på stedet hvil, som når man løper på tredemølle! Tips?

    1. Godt spørsmål, og tja. Det kommer vel an på hva det er. En skoleoppgave blir man jo en eller annen gang ferdig med, det har en tidsfrist. Men for andre ting, så kommer det vel til et punkt der man ikke nødvendigvis må gi opp, men endre strategi. Ingen gode tips dessverre…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *