Hvordan holde på treningsforsettene

Hørt om bryllupsreise-effekten? Eller nyhetens interesse?

Når vi gjør noe nytt, er det enkelt i starten. Da har du fullt fokus på endringen, for eksempel trening. Du er ivrig, sulten og drittlei av ditt gamle jeg. Nu kjør vi, jævlar!

Men så går det noen uker, også begynner nyhetens interesse å bli gårsdagens nyheter.

Brura (& brudgommen) begynner å repetere seg selv, og det som var så morsomt i starten, er ikke så morsomt lenger. Så du begynner å skli ut, kanskje dropper du treningen den fredagen («for det er jo faktisk fredag, og da må jeg winde down etter uka»), også dropper du den på mandagen igjen («for jeg har jo faktisk sovet dårlig»), og vips – så er du ute av det, og tilbake til det gamle, gode, kjente.

Ingen mening med trening

Å få til varig endring er en bitch, fordi det krever så mye. Du kommer til å bli lei, det vil være kjedelig, du vil syns det er meningsløst.

Trening er jo faktisk meningsløs i seg selv. Hva er poenget med å løfte masse vekter opp og ned, for så å sette de tilbake, for så å gjøre det samme om igjen i morgen? Hva er poenget med å løpe den samme 6-kilometeren i Bøkeskogen år etter år? Du redder ingen sultende barn på den måten, du skaffer ikke husly eller mat til familien, du gjør ikke verden tryggere.

Eller? Grav litt til. Hva er det motsatte av å være sterk? Hva er det motsatte av å være syk? Når er du best rustet til å gjøre en god jobb, gi tilbake, ta ungene med på den siste turen på lekeplassen?

Trening. Hvordan holde det gående
  • Forvent tilbakefall, og planlegg for det. En av ungene kommer til å bli syke. Du kommer til å bli syk. Dere kommer til å dra på ferie. Det kommer til å være mye å gjøre på jobben. Alt dette har du erfart. Bruk erfaringene dine, tenk ut (eller aller helst, skriv!) en plan for hva du skal gjøre i disse situasjonene. Når situasjonen kommer, så er du klar.
  • Når du faller, kom deg raskt opp på hesten igjen. Eller som Agnes Ravatn sier ”vær klar over helveteseffekten”. Så du gikk glipp av mandagens trening? Vet du hva, treningssenteret/marka/skiløypa er der fortsatt på onsdag.

Ikke dypdykk i sprekken. Du risikerer å aldri komme opp derfra.

  •  Ødeleggende selvsnakk. ”Nei, hva er poenget?” – ”hvem er det jeg prøver å lure? Jeg er jo ikke en sånn aktiv treningsperson.” «Er jeg ikke litt syk i dag, mon tro? Da kan jeg ikke trene» ”jeg kommer aldri til å bli i så god form som jeg var før.” «Faen ta alle de jentene i tights.»

Vet du hva? Den type tanker vil dukke opp, antakelig daglig i perioder. Vi har omlag 50 000 tanker i døgnet. Ikke alle kan bli tatt like seriøst.

Tankene våre høres ofte veldig smarte ut, og det kommer gode argumenter for å sove lenger, utsette den kjipe telefonen, droppe treninga. Noen ganger er det sant, noen ganger ikke. Hold deg til planen om å ha et aktiv liv og en sterk kropp.

  • Møt opp. De fleste er for opptatt av detaljer. ”Hvor lang tid bør det gå fra jeg har trent til neste måltid?” ”Hvor mye proteiner bør jeg spise til frokost?” ”Hva slags utstyr bør man ha til sykkelturen?” ”Hva slags treningsapp er den beste?”

Folk har for mye fokus på de små detaljene, og for lite fokus på den store, viktige biten: MØT OPP. Hvis det er trening som er målet ditt – møt opp tre ganger i uka. Den som trener, blir i god form. For å trene, må du møte opp. Detaljene er for toppidrettsutøvere. Vi andre trenger bare ha å øya på veien: MØT OPP.

  • Finn det du elsker å drive med. Ikke driv med trening som andre liker, du må like det. En venninne  elsker tango. Hun har mann, to barn, jobb og full pakke. Hun tar med familien på helgeturer der hun får danset tango, og resten av familien drar på badeland og spiser is. Vinn-vinn.
_MG_5065
Kettlebell. Mange elsker å slenge rundt på sånne.
  • Støttespillere. Hvis du skal få til varig endring når det kommer til trening, så er en superviktig faktor: Få den støtten du trenger fra andre. Kjenner du noen andre som drømmer om å kunne ta en pull-up? Allier dere. Gjør det forpliktende. Every man is an island, men det er jaggu godt å få skryt, klapp og klem, og en hånd når du har gått deg vill.
  • Livet er ikke en generalprøve for bedre tider. Mennesket er ikke designet til å handle utifra  langsiktige og abstrakte konsekvenser. De fleste av oss greier så vidt å forholde oss til i neste fredag. Hver dag må vi legge en murstein til veggen vår. Det kan være et slit, og det er verdt det.

PS, da jeg tok mastergraden i atferdsvitenskap, satt jeg på Blindern og leste i åtte timer hver dag. På Blindern er det fullt av sjokolademaskiner og andre fristelser til trøtte og ukonsentrerte studenter. I morgen sender jeg ut et nyhetsbrev om hvordan jeg snakket til meg selv, og unngikk «trøstespisinga» i slike hårde tider – OG fikk toppkarakterer på eksamen.

Gjør som mange andre, og meld deg på nyhetsbrevet fra Helseatferd du også – så får du med deg den historien.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *