”Jeg er ikke god nok” – historien

”Ikke smart nok”

”Ikke flink nok”

”Ikke pen nok”

”Dårlig mor/far”

”For feit”

”For rar”

”For sær”

”Ikke god nok”

Har du noen gang hørt den plata spilles til deg selv – fra deg selv?

Monkey mind

Vi mennesker likner på hverandre, fordi vi er av samme art, og har mange relativt like problemer. Noen av våre problemer kommer av at vi kan prate og tenke.

I Buddhismen kalles det monkey mind. Denne strømmen av tanker som til tider kan være svært plagsom. Innimellom dukker ”ikke god nok”-historien opp, som Russ Harris kaller det. Russ Harris er forfatter av flere Acceptance- and Commitment therapy bøker.

Historien der du evaluerer og kritiserer deg selv – ”jeg er helt håpløs”.

Du kan evaluere og kritisere situasjoner – ”dette er dritt” og din egen atferd – ”for en dustete ting å gjøre!”

”Ikke god nok”-historien kan ta form i mange versjoner og ha ulikt innhold.

monkey-mind

God veileder?

Det første skrittet er å legge merke til at man er viklet inn i slike historier. Når vi er viklet inn i tanker, så er det ikke lett å se akkurat det. Men når du legger merke til at du spiller denne ”ikke god nok” – plata, så kan du spørre om de er gode veiledere for hva du skal gjøre?

Du trenger ikke vurdere om de er sanne eller ikke, men bare se om de faktisk er gode guider. Hvis ikke, la dem være der, og fortsett med det du holdt på å gjøre. Hvis du har hatt tanken ”jeg er helt håpløs på å snakke i forsamling” før du skal snakke i forsamling, så legg merke til tanken, og snakk likevel. Min standard-tanke før foredrag er ”jeg kan ingenting!” Hvis jeg hadde tatt den tanken bokstavelig, altså hørt på innholdet som en sannhet, så kunne jeg verken holdt kurs eller foredrag.

På fest

En metafor du kan bruke er å late som du er på en fest, også er Truls der, en person du virkelig ikke liker. Du prøver å få Truls til å dra, du gjør masse ulike, kreative stunt for å få han til å forlate festen. Du prøver til å med å overtale han til å gå hjem! Men med all den energi og krefter du bruker på å få Truls til å gå hjem, så har du ikke fått snakket med noen andre der. Du har ikke deltatt i kjøkkendiskusjonen, du har ikke fått smakt på den gode dippen, du har ikke fått siste oppdateringer i det crazy livet til Helle og Stine. Når folk begynner å dra fordi det er seint, så oppdager du at du har brukt opp all tida på Truls!

Sånn blir det ofte med ”ikke-god-nok”-historiene også.

Vi bruker så mye tid på å prøve å kvitte oss med dem, på å analysere hvorfor det er sånn, på å vurdere om det er sant eller ikke. Vi bruker tid på å ta ”ikke god nok”-historien på alvor, prøve logisk å forstå, og tro at det er noe galt med oss fordi vi har sånne historier.

Vi tror at når vi blir kvitt Truls, skal vi ha det gøy.

Eller – når vi blir gode nok, skal vi……..

Men egentlig kan vi la Truls være på festen. Han er en kjiping, men du får danset selv om han er der, og du får snakket med folk du ikke har snakket med på år og dag. Du kan bli kjent med nye folk, og du kan til og med ha det gøy.

Vil du lære mer om dette? Bli med på Mental Bootcamp lørdag 6.juni!

2 thoughts on “”Jeg er ikke god nok” – historien

    1. Tusen takk for det! Tenkte på deg i stad, både fordi jeg var på yoga, men også fordi det var fra deg at jeg hørte begrepet «monkey mind» første gang.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *