Kroppsledelse

Har du hørt om hormonet ghrelin?

På engelsk så kaller de det ”hunger hormone” – altså sulthormonet. Det produseres i magen, og stimulerer appetitten.

Du blir mer sulten når hormonet ghrelin produseres. Og vet du når kroppen begynner å lage det? Jo, blant annet når du sover for lite.

Har du hørt om leptin da?

Det er også et hormon, og det signaliserer metthet.

Du vet, når du har spist middag, for eksempel en tallerken med lammekoteletter og stappe, så føler du deg mett. Da er det leptin som sender signaler opp til hjernen at du ikke behøver å spise mer.

Men jeg tipper du har hørt om hormonet kortisol? Det er kjent som ”stresshormonet”.

Det de sier: Litt er bra, mye er dårlig. Vi er ikke lagd for, er å ha et høyt kortisolnivå over lengre tid. Men det får vi om vi sover lite, løper til barnehagen for levering, løper på jobben for å levere, løper på trening etter jobben, hiver inn rask mat, snapp snapp, smækk smækk.

Alle vet at dette (antakelig) ikke er sunt. Men de færreste vet hva biologien sier om det.

Altså biologien. Ifølge wikipedia er biologi ”læren om den levende naturen og dens organismer”. Det er oss det.

Leder for kroppen

Som enhver god leder, så bør du ta med dine medarbeidere på råd for virksomhetsstyring. Gode ledere tilrettelegger for sine ansatte for at de skal kunne gjøre en god jobb.

Så du bør innkalle til et møte, og spørre Ghrelin, Leptin, og Kortisol hva de trenger, for å gjøre en optimal jobb. Du bør ha med din høyre hånd, mr. Insulin, og spørre hva som skal til for at han også skal virke på sitt beste. Kanskje skal du høre med Veksthormonet hva slags forhold han jobber best under. Kanskje du skal kartlegge hva frøken Melatonin trenger for å levere sitt beste stykke arbeid.

Du kjenner kanskje ikke så godt til dine ansatte (det er jo ikke så rart. Det var jo ikke du som intervjuet eller ansatte dem).

Kanskje du må sette deg ned å lese deres cv på nytt. Hva de er gode på. Hva som er deres svakheter. Om de har vært i konflikt noen gang. Av og til er det lite som skal til, for at de skal kunne gjøre en god jobb. Litt mindre sukker. Litt flere turer. Sol på morgenen, så frk Melatonin kan hvile. Ikke la mr. Insulin herje for mye aleine, han mener godt, men er en ordentlig demper på de andre.

Som en dyktig leder bør du tilrettelegge for dine ansatte, så de får brukt ressursene sine. Hvis du er en kjip leder, og ikke hører på dem, så vil de begynne å sabotere for deg. De vil, som alle sure ansatte, bli illojale, sabotere og prøve å snike seg unna så fort de får muligheten.

Som leder for kroppen, så bør du sparke dine tidligere rådgivere (Vg, Dagbladet, kvinneblader). Du må nesten klare deg uten quick-fix-er og sixpacker og løfter om enklere liv. Men du kan trøste deg med at du kan gjøre små, små ting hver dag for at de ansatte skal bli fornøyde. Du trenger ikke gjøre alt på en gang. De glade ansatte tilgir til og med at du sover i timen, innimellom.

Men.

Du må ikke glemme at du er leder for en ekstrem kompleks og unik virksomhet, der du faktisk er uerstattelig som leder. Det er mange avdelinger, ikke bare hormonavdelingen. Og la oss være ærlige; dette er antakelig den eneste topplederstillingen du vil få.

Og som jeg lærte på lederskole da jeg jobbet i Oslo: Trappevasken begynner øverst.

 

Husk å følge Helseatferd på Facebook!

5 thoughts on “Kroppsledelse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *