La det gjøre litt vondt, hver dag

Si du har vondt i hodet. Hva gjør du da?

Vi mennesker er ikke noe begeistra for å ha det vondt, så vi prøver å fjerne det vonde og ubehagelige. Når du har vondt i hodet, så tar du kanskje en ibux, eller annet smertestillende, du legger deg kanskje nedpå, legger en kald klut på panna, legger deg i et mørkt rom eller gjør det som fungerer for deg.

Eller si du blir spurt om å holde en tale. Dette er så ubehagelig for deg, at du sier nei. Bare tanken gjør deg skjelven i knærne og svett i hendene. Vondt, ta det bort.

Eller si du savner din kjære. Du føler deg ensom. Vondt. Du ringer for at han skal komme hjem.

Eller si du må bære tunge handleposer hjem fra butikken. Vondt. Du tar bilen.

Du skjønner poenget. Dette kalles negativt forsterket atferd. Negativ fordi vi fjerner noe, ikke ”negativ” fordi det er negativt, som i ”buhuu, så trist”. Og når vi fjerner noe som plager oss, så går ubehaget bort. Det er godt å få bort hodepinen, det er godt å få bort nervøsiteten for å holde en tale, det er godt å slippe å være ensom, det er godt å slippe belastningen med å bære.

Slik holder vi på, og unngår smerte, vondt, ubehag. Det er sånn vi fungerer vi mennesker, antakelig hadde vi ikke overlevd som art, om vi ikke fjernet oss fra smerte. Å ikke fjerne seg fra ild, blod, ekle, gifte slanger, giftige bær, er dumt om du skal forsøke å overleve. Som er poenget med liv – å overleve.

Så du kan si vi har det i oss, og det er en god ”drive” – vi gjør lekser for å slippe mas fra foreldre, vi lar vær å kjøre bil for å slippe stress, vi ringer foreldrene våre for å slippe dårlig samvittighet.

Men i dagens sakkosekk-komfort-samfunn, så er ikke det å alltid holde seg unna det som er vondt og ubehagelig så veldig bra for helsa, på lang sikt. Så du må ta noen vondter. Du må gjøre ting selv om det er ubehagelig. Du må gjøre ting selv om det gjør vondt. Du må tåle litt smerte.

La meg komme med noen eksempler:

  • Når jeg handler, så tar jeg alltid bærekurv, og aldri noe med hjul, uansett hvor mye jeg skal handle. Det gjør kanskje litt mer vondt og tungt, men det gjør meg sterkere. Knausgård skreiv om at trillekurver er menneskets forfall, hva faen – kan du ikke bære en liter melk liksom?
  • Aldri trillekoffert; dette er i alle fall menneskets forfall. Jeg får helt fnatt når jeg ser unge, tilsynelatende sterke, folk som tripper rundt med trillekoffert. Nei og nei. Alltid bær det du skal ha med deg.
  • Og når vi først er i gang på reisesporet. Vært på Gardemoen i det siste? Når man skal opp i avgangshallen så er det to rulletrapper ved siden av en vanlig trapp. Folk flest tar selvsagt trillekoffertene sine opp på rulletrappen, og derved slipper de å bruke noe krefter og ha det «vondt». Som Jim Rohn sier; ”walk away from the 97 %.” Bær dine egne greier og la det gjøre litt vondt.
  • Og apropo oppover; mange prøver å unngå oppoverbakker for harde livet. Ja, klart det, det er jo ubehagelig og vondt å gå, løpe eller sykle oppover en bakke. Ja, det er vondt der og da. Aksepter smerte, og move on, oppover.
  • Også sier det seg sjøl, på gymmen: det er vondt å ta push-ups på tærne, og ta brystet helt ned til gulvet. Eller det er vondt å legge på 10 kg mer på vektstanga enn det du trodde du skulle klare.

Nå tror jeg du, min kjære smarte leser, skjønner tegninga.

Denne filosofien har jeg levd etter i mange år. Nå er jeg 40, og sterk som en okse, og sterkere skal jeg bli. Jeg kan løpe, sykle, svømme og gå hvor langt som helst. Jeg kan både løfte min egen kropp, og andre tunge ting.

For mange år siden fant jeg ut av det Jonas Colting så glimrende sier; ”lykken er ikke i bunnen av en smågodtpose.” Lykken for meg er å være så sterk at det ikke er noen begrensninger. Lykken er å være så sterk at man er fri til å gå på ski over Hardangervidda, løpe en mil eller to, klatre over hvilket som helst fjelltopp, bære slitne barn, ikke være syk, ha krefter til å gjøre en ordentlig jobb.

Så, la det gjøre litt vondt, hver dag.

Fordi, det er langt mer interessant å se hvor sterk du kan bli, enn hvor mye ubehag du kan unngå.

Ung, sterk, alle muligheter

Vil du lese flere slike blogginnlegg? Meld deg på nyhetsbrevet!

Og følg for all del Helseatferd på Facebook!

One thought on “La det gjøre litt vondt, hver dag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *