Motivasjon – det sleipe såpestykket

Føler du deg av og til motivert for å være sunn, og av og til ikke? Har du noen gang tenkt på at du ikke kan stole på motivasjonen til å ta deg dit du vil?

«Motivasjon er definert som «de biologiske, psykologiske og sosiale faktorene som aktiverer, gir retning til og opprettholder atferd i ulike grader av intensitet for å oppnå et mål.»[1]

Fra Wikipedia.

I dagligtale betegner man ofte motivasjon som en slags ”indre kraft” og som årsaken til atferd. Det er vanlig å si sånt som ”han må være motivert, ellers går det ikke.” Ofte syns jeg at jeg hører folk si at motivasjon er det viktigste av alt.

La oss ta noen eksempler.

Ann-Kristin hadde egentlig tenkt å begynne på ”et nytt og bedre liv” etter jul. Hun skulle spise sunne middager hver dag, og trene minst tre ganger i uka. Men et stykke uti januar så sluttet hun å trene, og det ble så som så med matlagingen. Hun sa til seg selv at hun ikke lenger var motivert, og følte at hun måtte ha motivasjon for å holde på den sunne livsstilen.

Hege derimot lager middag fra bunn av hver dag. Hun trener fire ganger i uka med sykkelklubben hun er medlem i. Vi sier hun er motivert for den sunne livsstilen.

Problemet med denne type forklaringer, er at den blir sirkulær, og derved ikke henger på greip. Forklaringen blir sirkulær fordi man bruker beskrivelsen (”slutte å trene” + ”ikke lage næringsrike middager” = «ikke motivert») også som forklaring.

Hun har sluttet å trene og spise sunt. Hun er ikke motivert (observasjon).

Hvorfor har hun sluttet å trene og spise sunt? Hun er ikke motivert (forklaring).

Dette er en såkalt tankefeil.

Hvis man skal årsaksforklare noe, så kan man ikke bruke beskrivelsen av det man observerer som en forklaring. Det blir som å si ”hun er ikke motivert” fordi ”hun er ikke motivert”. Eller ”hun trener ikke” fordi ”hun trener ikke”.

Slike sirkulære forklaringer hører vi overalt.

”Jeppe drikker hver dag” – ”han er alkoholiker” (observasjon).

”Hvorfor drikker Jeppe?” – ”fordi han er alkoholiker” (forklaring).

Det er sant så lenge du tror det sjøl

Når noe har blitt sagt mange nok ganger, av mange nok mennesker, så blir det gjerne en opplest og vedtatt sannhet. Men det er jo ikke sånn at hvis man sier ”karma” ”klarsynt” ”jesus” eller ”motivasjon” nok ganger så blir det fakta. Det blir bare flere folk som tror at det er fakta.

Et problem med den type sirkulære forklaringer er at man tror det er noe veldig spesielt inni personen (og noe helt uhåndgripelig), og derved vil man kanskje ikke benytte seg av teknikker som faktisk virker for å løse problemet. Ta for eksempel depresjon.

”Anne sitter hjemme hver dag. Hun er lite ute, hun spiser dårlig, og hun prater bare om negative ting som har skjedd.” (og her leter vi febrilsk etter en forklaring – hvorfor gjør hun alt dette? Jo, hun må være deprimert!). Hands off.

Det som ofte virker for folk med den type atferd er:

Sitte hjemme – gå ut, treffe andre, gjøre noe nyttig

Spiser dårlig – spise næringsrikt

Prater bare om negative ting – lære alternativ prat – sånn som å snakke om positive aktiviteter hun har drevet med i dag

Hvis Anne selv, eller en terapeut, greier å bryte ned ”depresjonen” i atferd, og angripe det derfra, vil det antakelig gå bedre med Anne.

Motivasjon er oppskrytt!
Motivasjon er oppskrytt!
”Motivasjon” for matlaging

Hvis du sier til deg selv at du ”ikke er motivert” for å lage mat fra bunn av, så kan du heller analysere atferden din. Da vil du finne mer solide årsaker:

  • Har ikke kompetanse eller ferdigheter til å lage mat fra bunn av
  • Har ikke oppskrifter
  • Har ikke en plan (handleliste, menyliste for uka)
  • Handler alltid på vei hjem fra jobb når du er kjempesulten
  • Har ikke satt av tid til å lage mat
  • Samboeren deltar ikke i ”mat fra bunn av” – prosjektet

Hvis du heller går inn på hver enkelt delhandling, og ser hva som skal til av konkrete løsninger for å få det på plass, så slipper du å vente på at «motivasjonen» en vakker dag skal dale ned i hodet på deg. Her er antakelig noe du vil finne av som løsninger:

  • Lære seg nye matlagingsferdigheter (kurs, lese, youtube, venner)
  • Kjøpe enn oppskriftsbok eller se på de utallige blogger på nettet
  • Skrive en plan etter oppskriftene (og du behøver ikke begynne med hele uka, begynn med en dag)
  • Sett av tid til å handle når du ikke er sulten
  • Sett av tid til å lage mat (bytt ut med tv/internett/kafé/jobb)
  • Samboeren spiser det som blir servert (spesielt hvis det er surret inn i bacon)
Kok alt ned til atferd – nytt år – nye muligheter

På mine kurs så pleier jeg å si at man skal koke alt ned til atferd. Dette sier jeg for at folk skal unngå å gå i forklaringsfella.

Hvis du nå på nyåret har tenkt å gjøre noen endringer i livet i forhold til helse, jobb eller annet, så studer din egen atferd som en ivrig forsker. Se hva slags kontekst noe skjedde i, se hva slags folk du var sammen med, se hva som skjedde i etterkant, hør på dine egne tanker (selvsnakk). Prøv om du kan vaske bort begreper som ”motivasjon” ”inspirasjon” ”depresjon” ”lat” ”dårlig viljestyrke”. De ordene fungerer bare som oppsummerende merkelapper for en hel haug med atferder, og i oppsummeringer er det ingen hjelp å få.

Har du lyst å få blogginnleggene fra Helseatferd rett i innboksen? Meld deg på nyhetsbrevet!

3 thoughts on “Motivasjon – det sleipe såpestykket

  1. En god tekst, det gjelder å komme til kjernen av det som gjøres, slik du poengterer at «lat», «umotivert» etc. er upresise beskrivelser av faktisk atferd.

    Tekstens gullkorn: «Samboeren spiser det som blir servert (spesielt hvis det er surret inn i bacon)»

    Delen om depresjon er viktig, fordi det illustrerer at handling ofte kommer FØR motivasjon: Om man spiser næringsfattig, sitter inne hele dagen, ikke trener, sover for lite og har dårlige relasjoner og tankemønstre, skulle det bare mangle at man ikke var spesielt motivert til noe som helst. Friske mennesker har lettere for å motivere seg selv. Derfor kan der være bra å alliere seg med noen for å begynne på en positiv spiral av handling! Enten det er en profesjonell (terapeut, personlig trener, Bergljot..), en venn/kjæreste/familiemedlem/kollega/sambygding, eller gruppeaktiviteter.

    Takk for dagens tekst!

    1. Takk for lesning og kommentar! Ja, vi ser ofte at det vi kaller for motivasjon ofte kommer når man er i gang med aktiviteten, og ikke før (som du sier). Å alliere seg med noen kan være alfa og omega for å komme seg ut. Det sosiale aspektet ved trening kan være like viktig som treningen i seg selv. Antakelig har dette mye av æren for at Crossfit er blitt så populært, der «community» og samhold er en stor del av pakka. Flere av mine kunder setter pris på å ha meg å «rapportere» til. De må gjøre jobben selv, men får det ekstra presset ved å ha en å melde til. En som heier på deg, selvsagt 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *