Om å grue seg

I helga har det virkelig føltes som om jeg har kasta bort tida. Jeg grua meg.

Grua meg til uka som skulle komme (og som er i gang mens jeg skriver dette).

Grua meg fordi det var så, i følge meg selv, mye å gjøre. Så mye å gjøre at jeg ble helt matt av å tenke på det, for helga var det eneste tiden jeg hadde til å ta det med ro. Så i stedet for å ta det med ro, så brukte jeg tid på å grue meg.

Når jeg gruer meg, så blir jeg tappa for energi. Det vil si at jeg blir helt slapp, og helst bare vil rygge inn i verden. Jeg legger meg ned for telling, rett og slett.

Det verste man kan gjøre, i slike situasjoner, er å legge seg ned.

Så….jeg la meg ned…i fosterstilling, og så alle Twin Peaks-episodene på Netflix. Innimellom fascinasjonen for Dale Cooper og frykten for Bob, så kjente jeg at gruinga hang over meg som en mørk, truende sky.

Hvis politiet hadde banka på døra, og beordret meg til å slutte, så hadde jeg ikke klart det. Hvis Mille-Marie hadde kommet med en million kroner for å stoppe gruinga, så hadde det fortsatt ikke satt en stopper for det. Jeg hadde kanskje greid å undertrykke det litt, latet som alt var greit, men ikke kvitte meg med det.

Jeg sliter med bilder til disse blogginnleggene. Men her er Lars Winnerback. Han er popstjerne, og gruer seg visstnok alltid til konserter.
Jeg sliter med bilder til disse blogginnleggene. Men her er Lars Winnerback. Han er popstjerne, og gruer seg visstnok alltid til konserter.

Du kan prøve å distrahere deg, men distraksjon varer bare for så lenge. Til og med serier på Netflix tar slutt, og virkeligheten begynner.

Bruene vi skal over

 

Menneskets evne til å spekulere om fremtiden, og derved forme den, er helt fantastisk.

Men denne evnen blir også vår lidelse, om jeg kan bruke så store ord. Hendelser som vi ikke har opplevd enda, reagerer vi på, som om vi er i hendelsen. Uttrykket ”let us cross that bridge when we come to it” er et godt råd, men umulig å følge.

Jeg kan grue meg til filleting. Jeg kan grue meg til tøffe treningsøkter, til et foredrag, til en slitsom uke, til en telefonsamtale, til å vaske badet. Andre har langt alvorligere ting å tenke på; kompliserte operasjoner, sykdom, en skilsmisse, uvissheten om man har mat neste uke.

Jeg har lært å observere egen atferd gjennom atferdsanalyse. Når jeg føler meg ”tappa for energi” så er dette oftest en sammenheng med en hendelse jeg gruer meg til. Da kan jeg ta et skritt til siden, og se meg selv utenifra – ”aha, nå er det det som foregår”.

Det er ingen sykdom, ingen latskap, intet feil. Det går over. Etter situasjonen så tenker jeg ”jøss, grua jeg meg så mye til dette?! Snakk om stor ståhei for ingenting.”

Som i Mark Twain-sitatet; ”I have had a lot of worries in my life, most of which never happened.”

Så rådet bør ikke være; ”don´t worry, be happy” – men noe sånt som ”worry, observe that you worry, and keep on going”.

PS. Jeg har skrevet et langt mer inngående innlegg om temaet som heter Hvordan håndtere nervøsitet når du skal snakke foran andre? – om du vil lese mer.

Følg med videre ved å like Helseatferd på Facebook!

2 thoughts on “Om å grue seg

  1. Dette kjente jeg meg igjen i! Jeg kan ofte grue meg til hvordan jeg skal gripe an en pasientsak eller grue meg for å ta opp en ubehagelig samtale med noen. Når jeg har mange baller i lufta både privat og på jobb så kan jeg grue meg til å måke snø eller gå opp i 2.etg for å sette på klesvask. Denne gruinga for ting kan føre til at jeg utsetter andre ting jeg egentlig ikke gruer meg for. Som foreksempel å utsette å kvitte med glass -og metallboksene. Det hoper seg bare opp under kjøkkenbenken. Snodig fenomen det der.

    1. He he, ja det er et interessant fenomen. Vi tenker på ting vi skal gjøre, og det kan gjøre at vi utsetter andre, mer lystbetonte ting også. Men så lenge man er klar over hva som faktisk foregår, så kan du jo angripe problemet, ved for eksempel angripe alt man skal gjøre (eller stryke ting fra lista), så det ikke baller på seg…. Trur eg 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *