Om å leve i nåtid

Vi mennesker har den fantastiske egenskapen at vi kan tenke på fortiden, og vi kan tenke på fremtiden. Vi kan altså evaluere det som har skjedd, og vi kan planlegge for noe som skal skje. Dette gjør oss overlegne alle andre dyrearter. De dyrene som ser ut til å planlegge for fremtiden, handler på instinkter (det er «hard wired» i organismen). De har ikke evne til å tenke/planlegge som mennesker kan. Maur, til eksempel, ser ut som de jobber for hardere tider, og det gjør de også, men de handler på instinkter.

Denne tenkningen vår er svært fordelaktig, men kan også bli veldig problematisk. Det er umulig å bare leve her-og-nå, vi drar hele tiden med oss minner fra fortiden, og planer for fremtiden. Dette blir problematisk hvis vi blir sittende fast, og ikke får til å handle i nåtid. Her er ti påminnere for hvordan du kan ble bedre på å leve i nåtid:

  1. Det eneste som finnes om fremtiden er prat om den. Du kan ikke ”operere” på den direkte. Hvis det er noe du skal gjøre i fremtiden: Skriv det ned, sett en dato, sett et tidspunkt, close the deal. Heng planen synlig så du ikke glemmer det.
  2. Hva du enn gjør: Gjør det. Når tankene begynner å vandre over til noe annet så minn deg selv på den fysiske loven om at du aldri kan være tilstede to steder samtidig. Hvis du likevel ikke klarer å konsentrere deg om det du gjør, slutt å gjør det. Gjør noe annet.
  3. Hvis du går og repeterer et ubehagelig minne: Husk at ”repetition is the mother of all skills” – også for å huske. Anerkjenn at det skjedde, og gå tilbake til å gjøre det du gjør akkurat nå. Hvis du derimot vil bli ekspert på det dårlige minnet ditt, så er det å prate og tenke på det om og om igjen måten å gjøre det på.
  4. Vi har flere sanser for å orientere oss i verden. Det er å se, høre, lukte, smake og kjenne på (den taktile sansen). Det å være tilstede her og nå (mindfulness/oppmerksomt nærvær) handler om å bruke disse sansene. Hvis du er i tåka på grunn av alkohol, piller, sukker eller annet, blir dette vanskelig. Verden oppleves klarere og sterkere uten disse stimulerende midlene.
  5. I arbeidslivet er det populært med internkontroll. Dette handler i hovedsak om å planlegge, gjennomføre og evaluere. Det er viktig å ikke blande rekkefølgen i disse elementene, eller å blande alt i en tjukk saus. Sånn er det også i livet ellers. Vær i  riktig element til riktig tid. Vi kan ikke alltid leve i nåtid, av og til må fremtiden planlegges, og av og til må fortiden evalueres. Noen planlegger så mye at de blir handlingslammet, og noen evaluerer så mye at de ikke får gått videre til neste handling. Gjennomføringsbiten er den viktigste, ikke glem den.
  6. Mulighetene er bare i nåtiden. Det betyr ikke at man skal være flink og flittig hele tiden, men at man må slutte å terpe på historien, for der er det ingen muligheter, og fremtiden kan du, som sagt, ikke operere direkte på.
  7. ”There is as much living in a moment of pain as in a moment of joy” (Stroshal, 2004). Veldig mange tenker at livet skal begynne når de føler seg bedre. Tida blir brukt best hvis man bruker den på det som skjer her og nå.
  8. I stedet for å krangle med hjernen din med å si ”å nei, dustekjerring, ikke tenk på husarbeidet nå!” så observer tanken for det den er – bare en tanke, og la den flyte forbi.
  9. Er det nødvendig å tenke sånn? Det er slitsomt å tenke på døden, men av og til er det nødvendig å minne seg selv på at man skal dø, og at man må leve det livet man ønsker å leve. Visstnok skal vi være døde veldig lenge.
  10. Lars Winnerbäck har en plate som heter ”Tänk om jag Ångrar meg, och sen Ångrar mig igen.” Det er det jo alltids en sjanse for, men det vet man aldri før man har prøvd.
bilde-40
Tilstede på tur

Visstnok kommer Erik Bertrand Larssen med en bok om dette temaet til høsten, den skal hete NÅ. Mens vi gleder oss til den, kan vi jo begynne å øve på å leve her-og-nå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *