Om Stress

Fabrikkliv

Da jeg bodde på Bjølsen i Oslo pleide jeg å sykle til jobb forbi det som tidligere var Bjølsen margarinfabrikk. Fabrikken er nå gjort om til Oslos største barnehage, og når man ser det utenifra, syklende forbi i rushtida, så ser det fortsatt ut som en fabrikk. Det er 480 barn som har plass der, og hver morgen kommer foreldrene bærende på sine små i skytteltrafikk inn til fabrikken, for å levere. Noen kommer på sykkel, noen gående, noen kjørende med påfølgende parkeringsproblemer, men felles for dem alle – stress i blikket. Tidlig morgen med sovesveisen fortsatt intakt, t-skjorten bak-frem, et hylende barn på skuldra. Inn til fabrikken.

Sånn starter ofte dagen for småbarnsfamilier. Sånn fortsetter det ofte gjennom hele dagen, gjennom jobben, jaget for å rekke hentingen i barnehagen, det konstante trykket på å ikke strekke til, på å ha dårlig samvittighet, til kjøret på ettermiddag, til man endelig har barna i seng og man kan kubbe foran tven noen timer. Til det begynner igjen, i morgen. Repetisjon av det hele.

Menneskets naturlige miljø

Et eller annet sted har jeg lest om forskning av tradisjonelle jeger- og sanker samfunn, både de få nåværende, og hva man har funnet ut av tidligere eksisterende. Det forskerne har funnet er at jegere og sankere jobbet 15-20 timer i uka, det vil si med å skaffe mat (jakte og sanke), samt å pusle med ”bolig”. That`s it. Resten av tiden ble brukt til å sove, spise, leke, hvile, snakke, og (visstnok) danse! I dag ser tilværelsen svært annerledes ut. Du har dagjobben din, som antakelig ligger på rundt 40 timer i uka, samt jobben med å jakte og sanke, altså å handle, lage mat, stelle huset, hagen, familien. Det blir vel omtrent 40 timer det også. Den tiden spiser opp all tid du burde brukt på å hvile, leke, sove, snakke og danse.

I en atferdsanalytisk bok har jeg lest følgende setning: ”Er alle problemene vi ser i dag unaturlige reaksjoner på et naturlig miljø, eller er det naturlige reaksjoner på et unaturlig miljø?” Jeg tror på det siste. Vi er ikke skapt til å fyke av gårde tidlig på morgenen med ungene til en fabrikk, til å ha oppgaver hengende over oss til det renner ut av ørene, til å sitte med bøyde skuldre over en pc, til å rushe oss gjennom ferdigmat for så å kollapse foran tven. Kombiner dette med inaktivitet, døyving med alkohol og  fjernhet fra natur, så har du oppskriften på stress.

Altfor mange kjedelige ting

Diskusjoner rundt stress går ofte på hva som er dårlig stress, og hva som er bra stress. Visstnok er litt bra, men for mye er dårlig. Joanne Dahl, en svensk psykolog, sier blant om kvinner som blir syke; det er ikke det at de gjør for mye som er problemet, det er det at de gjør for kjedelige ting som er problemet. Altså gjør kvinner for mye av pliktoppgavene, de tingene du gjør for å unngå dårlig samvittighet, mens menn gjør mer morsomme aktiviteter, sånn som fotball og ski. Det er lett å bli tappet for pågangsmot over vaskebøtta, og det er lett å få opp piffen når du er på treningstur med gutta. Det er lett å bli stresset av boden som skal ryddes, klærne som skal fikses, badet som skal vaskes, gaver som skal handles, uansett kjønn.

Stress er selvsagt ikke forbeholdt småbarnsfamilier. Vi blir alle overveldet av all stimuli, trøkket på jobben, trøkket på fritida, å skulle innfri alle forventningene, jaget, racet, 40-timers uker, bilkøer og you-name-it.

Endring

Hvis du skal gjøre noe med stresset, så er det nok lurt å gjøre noen radikale endringer i livet. Ofte diller folk bare med symptomene; går på mindfulnesskurs, lærer å puste med magen, går til psykolog, drikker masse kaffe, gå sakte-kurs. Men da løser man ikke årsakene til at du er stresset i utgangspunktet. Med radikale endringer så mener jeg sånt som å gå ned i stilling, ha færre ting (biler/båter/reiser/klær) du må drifte, kutte ut oppussingen/husarbeidet/ekstremtreningen/alle plikt-vennene, og fylle opp med aktiviteter du faktisk liker å holde på med. Mange som bare har holdt på med pliktoppgaver i flere år, vet ikke lenger hva de egentlig liker. Jeg leste en artikkel i New York Times om sosiale medier, der de hadde et godt poeng rundt det å faktisk like aktiviteter: ”Ville du fortsatt gjort det om du ikke kunne fortelle det til noen?”

Husk:

  • Du er ikke lat fordi du trenger å hvile
  • Du er ikke lat fordi du trenger å sove
  • Du er ikke rar fordi du heller vil gå i skogen enn å jage i byen
  • Du er ikke dårlig forelder fordi barna dine ikke er med på tusen aktiviteter hele tiden
  • Du må ikke gjøre likedan som alle andre i samfunnet
  • Break free

 

 

 

 

3 thoughts on “Om Stress

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *