Psyk selvtillit

Det at jeg skulle begynne å jobbe med ”mental tøffhet” var litt av en tilfeldighet. Jeg trente ved Crossfit Tromsø, og så at det var noen som ikke turte å gå under de virkelig tunge vektene, selv om de var sterke nok. Derfor spurte jeg treneren om jeg kunne holde et foredrag for medlemmene som het ”Mental tøffhet. Hvordan håndtere negative tanker og smerte i Crossfit”.

Mental tøffhet-begrepet har jeg fra en svensk psykolog, John Hermiz, som skrev en artikkel om Acceptance- and Commitment therapy (ACT) i Crossfit Journal – Building Mental toughness. Han er selv aktiv Crossfitutøver, og praktiserer ACT som psykolog. Jeg har skrevet en masteroppgave om ACT, og bruker teknikkene på trening, og i livet.

Så det ble opplegget mitt i Helseatferd om mental tøffhet.

Defusjonering

I ACT så snakker man om noe som de kaller for defusjonering.

Når du hører på tankene dine, og handler deretter, (”alle kommer til å syns at det er teit. Best å ikke gjøre det.”) så fusjonerer du med tankene. Å fusjonere betyr ”smelte sammen; slutte seg sammen; inngå samarbeid.”

Tanker er automatiske, og vi har ofte ingen intensjoner om å tenke dem. For eksempel fungerer det ofte dårlig å si til seg selv ”ikke tenk på at eksen har blitt sammen med en annen” eller ”nå skal jeg bare tenke positivt om meg selv!”

Hva sier dine erfaringer om å ha en slik kontroll på egne tanker?

I ACT så sier man at problemet er ikke at vi har feil tanker, men at vi bruker for mye tid med tankene, og ser fra dem. Vi er altså «smeltet sammen» med våre tanker. I ACT vil man lære folk å se PÅ tankene sine, ikke FRA dem. Altså de-fusjonere, som betyr at du ikke er smeltet sammen med tankene dine.

En teknikk jeg selv bruker for å se på mine egne tanker er å late som om de blir lest opp på Dagsrevyen – ”God kveld. I dag tenker Bergljot på alle de dumme tingene hun sa til M” eller ”Bergljot bekymrer seg for at hun ikke kan noen ting til foredraget.” Det er min måte å de-fusjonere meg selv fra tankene mine, og se PÅ dem. Andre teknikker kan være å si tankene sine høyt med Donaldstemme, se på dem som skyer som fyker forbi på himmelen, eller biler som kjører forbi på veien.

Psyk selvtillit

Det å være mentalt tøff er ikke noe man er, men noe man gjør. Folk snakker altfor mye i substantiv, og ikke i verb. Av og til sier folk sånt som ”du må få deg bedre selvtillit!”

Da pleier jeg å svare; ”javel, hvordan får jeg det?”

Problemet med slike råd er at man gjerne ikke vet hvordan man bryter opp denne selvtilliten i atferd. Man slenger det ut som om ”selvtillit” var noe man bare fikk utdelt på Helsestasjonen.

Denne uka går det en serie på NRK 3 fra en engelsk psykiatrisk institusjon for ungdom (”Psyk” tror jeg de har kalt serien). Jeg har sett et par episoder, og får helt krupp av å se på hvor lite fokus de har på hva ungdommene faktisk skal gjøre, og det blir veldig ”if you don´t know where you are going, there you go”.

I tillegg så ser det ut til at de bare er innendørs, man ser helst at ungdommene er i ro uten å produsere noen avvik, mens de spiser søppelmat. Dette er en kontekst som vil sette i gang en god del negativ, bisarr og crazy tenkning og føling.

Som Newtons første lov sier; et legeme i bevegelse forblir i bevegelse. Og styre atferd er som å styre et tog; det er lettere å styre toget i bevegelse over på et annet spor, enn å stoppe det. Vi mennesker holder på med noe hele tida, vi gjør bare forskjellige ting.

Så la oss styre all denne pratinga over til bevegelse.

Hvis du vil ha ”god selvtillit” så ikke tro at du får det ved å sitte å overtale tankestrømmen din til at du er en bra person. Gå. Ut. Beveg deg. Løft. Svøm. Sykl. Kast. Løp. Push. Pull. Gjør noe. Ikke bare sitt der.

Eller som Katy Bowman sier; det er rart hvordan vi forstår at hundene våre må luftes ellers blir de gærne, men at vi ikke skjønner at mennesket må luftes.

Wet border collie dog in midair after jumping off dock into water, with panning motion blur
Dette dyret tåler dårlig å bli sperra inne.

 

Vil du lese flere slike blogginnlegg? Meld deg på det gratis nyhetsbrevet!

Og følg for all del Helseatferd på Facebook!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *