Selvsnakk

Hvordan vi snakker til oss selv kan bidra til at vi faktisk ødelegger for oss selv. Da tenker jeg ikke på ”vår indre kritiker,” men på de tankene du har som rettferdiggjør handlinger som du egentlig ikke vil drive med. For eksempel meg sjøl – akkurat nå. Når man driver egen bedrift så er det opp til deg selv når og hvor oppgavene skal utføres. Hvis jeg ikke har noen avtaler, så er det ingen klokkesletter eller sjefer å forholde seg til. Jeg er min egen sjef, og det er ikke alltid en fordel, for den sjefen er så enkel å manipulere. I dag, for eksempel, har jeg sovet til kl. 11:30. Jeg stod først opp kl. 9:00, men gikk og la meg igjen, og i det momentet der hadde jeg en hel haug med rettferdiggjørende tanker: ”Du kan jobbe dobbelt så mye i morgen,” ”du er trøtt på grunn av midnattssola,” ”jeg trenger hvile,” ”man må jo nyte friheten i å ha egen bedrift, også er jeg B-menneske” – og så videre. Problemet nå er at jeg er svart av dårlig samvittighet, ser bilder av alle på Facebook som har vært tidlig oppe og jogget før jobb, spist frokost ute i det fine været, gründerkollegaer som er på forsida av avisa og liknende, og jeg har snorket bort hele formiddagen. De rettferdigjørende tankene som dukket opp da jeg gikk og la meg igjen kan man vel kalle for forklaringer og unnskyldninger, som gjør det enklere å utføre handlingen (å sove for lenge).

Slike tanker kjenner vi igjen i forhold til for eksempel å ”trøste seg” med sjokolade eller liknende. ”I dag har vært en så fæl dag, jeg fortjener en sjokolade,” eller ”nå er jeg så lei meg, det er unntakstilstand, må ha sjokolade.”

Ut av deg sjæl-opplevelse

Tanker er bare tanker, og vi har mange av dem hver dag. 40-50 000 i døgnet, sies det. De suser forbi, og spiller ikke alltid på lag med deg. Trikset er å observere tankene utenifra: ”Jasså, der har jeg en tanke om at i dag fortjener jeg sjokolade,” også lar man den tanken suse videre. Så har du en ny tanke: ”Jeg begynner på mandag.” Hoi, hvor det går! La den suse forbi, så kommer neste: ”Typisk meg, jeg har ingen viljestyrke, alle andre er så flinke og sunne, jeg greier bare ikke la være….” Sus forbi! Neste! Strømmen av tanker er ustoppelig, og mange tanker fungerer som gode unnskyldninger. Det er der du ikke må la deg lure, du har en annen agenda enn tankene dine.

Mind-game?

Hvis du absolutt vil diskutere med tankene dine, så kan du jo si ”ja, du skal få sjokolade, men ikke akkurat nå, etterpå.” Jeg husker ikke om det var Robb Wolf eller Erik Bertrand Larssen som hadde brukt det trikset på seg selv under en helvetesuke han ville trekke seg fra. ”Ja, du kan trekke deg, men ikke før i kveld.” Også når kvelden kom: ”Ja, du kan trekke deg, i morgen tidlig.” Sånn fortsatte han til han hadde fullført hele helvetesuka. Ta ubehaget her og nå, utsett behaget. For som Les Brown sier: ”If you allways do easy things, life gets hard, but if you do hard things, life gets easy.”

Det er ikke noe problem å spise en sjokolade nå og da, eller forsove seg innimellom. Det blir et problem hvis det blir for mye av det. Du vet selv når det blir for mye.

3 thoughts on “Selvsnakk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *