Spising er også atferd

Atferd skjer aldri ut av det blå. Det er alltid en eller annen årsak til at atferd skjer.

I dag skal jeg skrive om spising. For spising er atferd, som all annen atferd. Og spising er noe vi driver mye med, og som mange har problemer med. Problemer i form av overspising, underspising, oppkast etter spising, og ellers overhodet ikke et ”avslappet forhold til mat” – hva nå enn det er.

Vi mennesker, som alle andre dyr, blir påvirket av våre omgivelser. Hvis en gorilla blir satt i en dyrehage, der maten kun består av potetskrell, så vil han spise potetskrellet. Hvis maten kun bestod av fisk og kastanjenøtter, så vil han også spise det. Vi må jo spise, og vi spiser det som er tilgjengelig.

Hvis vi ser på våre omgivelser når det kommer til mat, så ser vi at vi kanskje lever i ”the best of times, and the worst of times”, som Charles Dickens sa. Vi i den vestlige verdenen, har nok å spise, og vi spiser mer og annerledes enn om vi bare skulle spise for å overleve. Maten er overalt. De fleste har fått med seg at pepsi ikke er vann, og at Maryland cookies ikke er næringsrik middag, likevel så sliter vi med å holde oss unna, og holde oss til bare de sunne matvarene. Og de fleste av oss stopper ikke å spise fordi vi er mette.

IMG_0097
Hmmm. Mat. Så godt, og så problematisk.
Funksjon

Når vi skal studere atferd, så må vi studere omgivelsene, altså konteksten for selve atferden. Vi har selvsagt vår biologi (”jeg har en hunger for søtt!”) og vår historie (”foreldrene mine serverte alltid dessert!”), men det som er mest interessant for en atferdsanalytiker, er å se på hva som skjer her og nå. Du kan sette det opp skjematisk sånn som det her:

 Motivasjonelle forhold – Foranledning  –  Atferd  –  Konsekvens

Sulten – Kakerester i kjøleskapet – Ta ut kaka, spise – Det var godt, mett

«Fysen» – Twist står framme på personalrommet – spise noen biter – Godt

Sulten og sliten etter jobb – Tilbud på påskesjokolade i butikken – kjøpe sjokolade. Spise i bilen – Godt

Sulten – Middag serveres – Spise – Mett (og godt)

Når vi studerer både hva som skjer før spisingen, og hva som skjer etter spisingen, så vil vi ofte oppdage et mønster og en sammenheng. Du vil kanskje oppdage at du ”alltid” får lyst på noe godt til visse tidspunkter (”jeg blir godtesugen på fredager”), eller at du «alltid» spiser for mye de gangene du er sliten på vei hjem fra jobb. Da er det disse situasjonene du må angripe, som ved å handle når du er mett, jobbe mindre så du ikke blir så sliten, eller spise mat som gjør at du er mett lenger (mindre karbohydrater).

Vaner

Spising er noe de fleste av oss gjør 3-4 ganger om dagen, og det er mye spising som går på autopilot. Det vil si at det er veletablerte vaner, som du repeterer om og om igjen, uten å tenke så veldig mye over det. Omtrent som når vi kjører bil, du tenker deg ikke om når du skal gire eller clutche, det går automatisk. Og som jeg har skrevet om mange ganger før, repetition is the mother of all skills, også når det kommer til spising.

Så si du ”alltid” har spist et par skiver til frokost med kaviar og agurk. Det er få anstrengelser for deg å smøre disse skivene, det er så enkelt at du kan gjøre det i blinde, og du sliter ikke med valgets kvaler i den forbindelse – ”skal, skal ikke” – du bare gjør det. Så si da at Helseministeren plutselig stod på kjøkkenet ditt en morgen og beordret deg til at fra nå av, så skal du bare drikke kjøttkraft kokt av oksehaler til frokost! (faktisk veldig godt, men det er en annen historie). Da må du bryte ut av ditt veletablerte atferdsmønster, noe blir tatt fra deg (”jammen jeg pleier alltid å spise to skiver med kaviar og agurk!”) og noe nytt, annerledes og litt skremmende blir innført. Det er langt mer anstrengende, og det som er uvant kan også være ubehagelig.

Sånt liker ikke vi mennesker. Vi liker å gjøre det samme om og om igjen, uansett hvor teit det er, og vi liker ikke å bli pådytta forandring fra noen andre. Hvis vi finner ut av det sjøl derimot, er det en helt annen historie. Hvis Peder Aas selv finner ut at han skal koke kraft og drikke det til frokost, er det langt mer attraktivt, enn om Bent Høie skal pålegge ham det.

IMG_1673
Spising er også atferd.
Practise makes permanent, igjen

Når du har gjort noe mange nok ganger, så blir det en vane. Du slipper å tenke, og det går ”av seg selv”. Derfor er det himla lurt å øve på å spise den brokkolien, eller øve på å drikke vann i stedet for brus. Øve, øve, øve. Ikke tenke ”resten av livet”, men se på hvert måltid som trening til det neste. Når du da har øvd mange nok ganger, så vil du etterhvert se at du sier ”nei takk” til kakestykket uten å hatt en million motstridende tanker i forkant, eller du forsyner deg av grønnsaker som om du ville skiftet gir på bilen. Det går av seg selv, og du slipper å tenke på om du burde eller ikke burde, eller ”bare en” eller ”å nei, at jeg aldri klarer å styre meg!”

Studier viser at folk spiser mindre ved bruk av mindre tallerkener, vi spiser 30 % mer grønne grønnsaker når tallerkenen er grønn, og vi spiser langt mer når vi spiser foran tv-en. Vi er altså langt mer ”mindless” når det kommer til spising enn det vi liker å tro, i følge forsker Brian Wansink, forfatter av boka Mindless Eating. Why we eat more than we think. En løsning kan derfor være å bli mindless når det kommer til de sunne spisevanene, for da gjør det jo ingenting.

Og apropos vaner, her om dagen var jeg innom moren min. På autopilot sonderte jeg skapene etter noe godt, og oppdaget at det stod en pose med non-stop i skapet. Raskt skjønte jeg at det var en kamp jeg kom til å tape, så jeg prøvde ikke engang å kjempe i mot. Non-stop er det man i biologien kaller supernormale stimuli, for det er slikt man ikke finner i naturen, og vi har ingen arv for å håndtere den type smaker. Det var som om non-stopen spraket i munnen min, så godt er det, og jeg skjønner godt at i forsøk, så foretrekker rotter sukker framfor kokain.

Så i mitt bur, er det best å ikke utsette menneskedyret for situasjoner der jeg er ”dømt” til å mislykkes. For hvorfor skulle jeg ville meg selv så vondt?

 

Vil du lese flere slike blogginnlegg? Meld deg på det gratis nyhetsbrevet!

Og følg for all del Helseatferd på Facebook!

 

Verdens morsomste komiker, CK Louis, snakker om dårlige spisevaner.

One thought on “Spising er også atferd

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *