Ta grep – kom deg ut av offerrollen

Har du hørt om Seligman og lært hjelpesløshet? Seligman er psykolog, og på 60-tallet forsket han på det som ble kalt for ”lært hjelpesløshet”.

Han bandt fast bikkjer i et bur der de fikk ukontrollerbare elektriske støt fra gulvet. Siden bikkjene ikke kunne hoppe bort fra støtene, ble de stående (eller liggende) og ta i mot støtene. De hadde ingen mulighet for å unnslippe.

Neste fase i forsøket var bikkjene ikke lenger bundet fast. Det ble igjen levert elektriske støt, og det eneste bikkjene behøvde å gjøre for å unngå støtene, var å hoppe over et lite gjerde.

Enkelt, ikke sant? Hopp over gjerdet, og smerten/ubehaget går over.

Men problemet var at bikkjene hadde lært at det ikke nyttet å hoppe. De hadde i første forsøk prøvd, og mislyktes. Så veldig mange av dem (ikke alle), ble bare liggende å ta i mot støtene. De var blitt lært hjelpesløse. Ingenting nyttet.

Depresjon

Dette forsøket har blitt gjentatt (eller replikert, som de sier i vitenskapen) en rekke ganger, og det samme fenomenet oppstår hos andre dyr, også mennesker.

Depresjon forklares gjerne ved lært hjelpesløshet. Du har erfart et eller annet ubehag. Du opplever at det ikke nytter å gjøre en dritt. Så du blir liggende (bokstavelig talt) i smerte, selv om du er bare et lite hopp unna et langt bedre liv.

Passivitet – når unngåelsesatferd ikke virker

Det motsatte av aktivitet er passivitet. Det å ikke gjøre noen ting. Bli liggende. Ikke løse problemer. Ikke hoppe, selv om du får støt. Finne seg i situasjoner man egentlig ikke burde finne seg i.

Hvorfor gjør man det?

Fordi man har lært, av og til ved veldig få repetisjoner, at det ikke nytter. At det spiller ingen rolle hva man gjør. At livet er en rekke av tilfeldige hendelser, og du har ingen kontroll.

Generaliserte ferdigheter

Si du lærer om seksualundervisning på skolen. Du lærer å tre på en kondom på en banan i klasserommet. Den ferdigheten skal du utøve i mer passende kontekst, sånn som på soverommet, med kjæresten. Når du har lært noe i en kontekst (klasserommet), og utøver den i en annen kontekst (soverommet), så har du evne til å generalisere en ferdighet.

Bra!

Tommel opp for deg.

Nå gjelder det å generalisere ”ta-kontrollen-atferd” fra en kontekst til en annen.

Du er passiv i en kontekst (f eks i forhold til trening), og du blir også passiv i neste (f eks på jobben).

Sånn baller det på seg, fordi du lærer hele tiden av dine egne erfaringer. Og siden vi mennesker elsker repetisjoner og mønster (gjenta det samme som i går) så fortsetter vi i sammen duren. Du er passiv når det kommer til helsa, til jobben, til forholdet.

Ta grep, God Dammit

Men så er det jo sånn, at man kan alltids hoppe. Bikkjene til Seligman hadde kommet seg unna de elektriske støtene, om de bare hadde hoppet.

Du kan alltids være hyggelig mot de på jobben, selv om de ikke er hyggelige mot deg.

Du kan alltids lukke pc-en, slutte å surfe på facebook, og ta en joggetur, selv om det ikke frister.

Du kan alltids drikke et glass vann, selv om du har mer lyst på brus.

Du kan alltids spise brokkoli, selv om du har mer lyst på bamsemums.

Du kan alltids slutte å røyke, selv om du har røyka i 20 år.

Du kan alltids begynne å studere, selv om du er over 40 år.

Du kan alltids forlate et destruktivt forhold, selv om det er vanskelig å klare seg aleine.

Du kan alltids søke på en ny jobb, selv om det er 200 andre søkere.

Du kan alltids dra på treningsstudio, selv om de andre ser mye sprekere ut enn deg.

Du kan alltids si nei til kakebaking på FAU-møte, selv om de andre damene er sure i blikket.

Du kan alltids ringe, selv om du føler at det er ”han sin tur”.

Du kan alltids strekke deg litt lenger, selv om ”ingen andre gjør det”.

Du kan alltids gå på jobb, selv om du føler deg deprimert.

Du kan alltids bli en jævlig bra voksen, selv om ingen voksne var bra da du var barn.

 

Du kan alltids gjøre en forandring, selv om den er veldig liten.

Du kan alltids ta det lille skrittet, selv om det er langt igjen.

Du kan alltids ta grep.

 

Å være aktiv, er alltid en god idé. Å være passiv, og ta det livet har å tilby, vil kunne gi deg mye hjertesorg.

Hopp.

Husk å følge Helseatferd på Facebook!

13 thoughts on “Ta grep – kom deg ut av offerrollen

  1. Veldig bra skrevet.
    Innholdet er prikkfritt.
    Men det er feil bruk av et velkjent begrep i teksten din.
    Stikkord : forholdisme.

    1. Aha. Se der ja. Har aldri satt meg inn i reglene, men ops, ser den. Takk for det 🙂 Fikk rettet det opp. Det var observant lest!

  2. Dette var fantastisk skrevet. Gikk rett inn i hjerterota. Den der trengte jeg, var nesten som om alt falt på plass for meg nå.

  3. I dag skal jeg innlede et uformelt møte der tema er offerrollen. Leste bloggposten din om dette og oppdaget at jeg satt og nikket meg gjennom linjene. Fikk ryddet litt opp i hodet og tankene mine også, og tror jeg skal låne eksemplet med hundene som en innledning… Takk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *