Tre forbilder i august 2015

Jeg fikk lyst å skrive litt om tre personer som inspirerer, og som er forbilder for meg. Det kan hende du som leser dette ikke har hørt om dem før, og at du vil lese, lytte og lære mer, og få like stor glede som jeg har fått av disse inspirasjonskildene.

1. James Clear

James_Clear_in_2010

Han oppdaget jeg i fjor høst, og det var ved søking på internett etter temaer som jeg selv er opptatt av at han dukket opp. Jeg søkte på ”habits”, ”entrepreneur” og ”weightlifting” – eller noe sånt.

Han skriver noen fantastiske artikler, og det var inspirert av han at jeg selv begynte systematisk å skrive to bloggposter i uka, på mandager og torsdager (som nå er byttet til tirsdag og torsdag).

Han er opptatt av hvordan vaner formes og endres (som meg), psykologi, han løfter vekter tre ganger i uka, og han er gründer. Han spiser kjøtt, fugl, fisk, grønnsaker, nøtter, og driver med periodisk faste, og holder seg unna brødskiver og pasta (som meg).

Han er også fotograf og ”traveler”, og har sinnsykt mange som abonnerer på nyhetsbrevet hans (180 000), og derved leser hans artikler hver uke.

Han holder kurs på nettet, som jeg har deltatt på ved et par anledninger. Kursene handler om vaner, prokrastinering og viljestyrke.

Han holder seg som oftest unna svada, som det finnes mye av når vi snakker om menneskelig atferd, men gir konkrete, nyttige tips om atferd. Og det kan vi i Helseatferd like.

Han har ikke egen podcast, men han har vært gjest i en rekke podcaster innenfor både entreprenørskap og helse. Jeg har hørt på det meste av han, og da søker jeg på ”James Clear” i appen podcaster, så kommer de opp. Det har gjort at jeg også har oppdaget nye podcaster som jeg kan følge.

Jeg tror ikke han har studert atferdsvitenskap, men har lest seg selv opp på emnet. Også tar han 400 pounds (181 kg) i knebøy.

Du finner mer om han på jamesclear.com

2. Katy Bowman

dsc0062

Hun har jeg også oppdaget siste året, men hun har produsert tekster på nett og i bokform siden 2007. Hun er biomekaniker (hvis man sier det på norsk?), en yrkesgruppe jeg aldri hadde hørt om før jeg oppdaget Bowman. Biomekanikk handler om funksjon og struktur av biologiske systemer – som mennesker.

Hun har gitt ut flere bøker – Every woman`s guide to foot pain relief (2011), Move Your DNA (2014), Whole Body Barefoot (2015), og Alignment matters (som er en samling av hennes blogginnlegg fra 2007 – 2011).

Nå kommer også hennes siste bok – Don´t just sit there!

Hun skriver både morsomt og svært interessant, og noe av hennes kjepphester er dette med bevegelse, og problemene som oppstår ved at vi beveger oss så altfor lite og feil i den moderne verden.

Hun sier at selv om vi trener en time hver dag, men ellers har et stillesittende arbeid og fritidsliv, så er vi bare i bevegelse 4 % av tiden.

Hun sier at bevegelse er næring for kroppen. Akkurat som at det er viktig med riktig kosthold som næring, så er også riktig bevegelse næring.

Noe av problemet, i følge Bowman, er at vi sitter (eller står) i den samme stillingen over for lang tid av gangen. Man bør skifte posisjon omtrent hele tiden. Og det er skadelig med passiviteten som oppstår som følge av å plassere seg nedi en stressless eller i en god kontorstol (man blir ikke presset til å skifte stilling ofte, som man blir når man sitter på bakken).

Hun har tatt den helt ut (sammenliknet med Hvermansen), og har ikke møbler hjemme. Det vil si at familien sitter på gulvet, på matter og på puter. De sover på gulvet, og er hele tiden i bevegelse. Hun skriver mye om den vekten (”load”) som kroppen må streve med ved å for eksempel sitte på gulvet, i stedet for å sitte på en stol (der du overlater til rygglenet å holde ryggen din oppe).

Hun er, som James Clear, veldig praktisk og konkret, og kommer stadig vekk med tips og triks for hva vi kan gjøre i vårt tilrettelagte samfunn, for å få inn mer naturlig bevegelse.

Hun blogger, har som sagt gitt ut flere bøker og har egen podcast – som heter Katy says. Hun har i tillegg vært gjest i en rekke andre podcaster. Den første podcasten jeg hørte med henne var da hun var gjest hos Joe Rogan, og den har jeg hørt to ganger, selv om podcasten er på tre timer! Joe Rogan er som kjent nokså morsom, så både nyttig informasjon om helse, OG humor – er noe jeg virkelig liker.

Katy Bowman skiller seg ut fra det som er mainstream i samfunnet vårt i dag. Men nå har jo ikke levesettet vårt gitt den beste helsa, og da trenger vi en akademiker som både kan forklare oss hva vi gjør feil, hva vi kan gjøre for å endre det – og som lever etter prinsippene selv!

Du finner bloggen hennes her: katysays.com, og podcasten blant annet her. Jeg anbefaler også bøkene.

Når jeg først får sansen for noen, så vil jeg ha alt den personen produserer. Bra for meg at Katy Bowman produserer så mye.

3. Jonas Colting

Unknown-10

Jonas Colting er nok relativt kjent for oss nordmenn, han er i alle fall godt kjent i Sverige. Han er triathlonutøver, ultramanutøver, foredragsholder, blogger og forfatter. Han er en viktig debattør mot det han selv kaller for ”medioker” innstilling til livsstil og folkehelse (altså gjennomsnittet), og har kritisert blant annet det de i Sverige kaller ”fredagsmysen”. Det vil si denne kulturen med at barna lærer at hver fredag (og andre dager i helga) så benker man seg foran tven med urimelig mye snop og brus, for da skal man kose seg. Barna lærer at familietid og kjærlighet assosieres med sukker og tv.

Han er forkjemper for god helse ved at man skal være i fysisk aktivitet hver dag, og han er kjent for å fronte et kosthold som har et høyere fettinnhold, og lavere karbohydratinnhold. Både for idrettsutøvere, og for ”folk flest”. Han kritiserer trenden med at man skal ha en kjeks i hytt og pine, spise pulverpotetmos og den maten som er lav på næring, men høy på karbo.

Han har også kritisert debatten rundt ortoreksi, altså sykdommen der man er sykelig opptatt av å spise sunt. Han mener at det er en feil debatt å ta, og at man heller skal diskutere det som er blitt vanlig og standard i Sverige (og Norge for den saks skyld) – nemlig altfor lite bevegelse og usunt kosthold – som gir langt flere sykdommer enn ortoreksi. Vanskelig å ikke være enig i det, gitt.

Som Katy Bowman, så er han også en som lever slik han preker. I tillegg så snakker han ”rett fra levra” – og jeg anbefaler virkelig podcasten hans som heter Coltings Nakna Sanning. Denne inneholder masse informasjon, banning, og energisk humor. Sånt liker jeg.

Colting har gitt ut tre bøker, men de har jeg ikke lest, så de kan jeg ikke si noe om. Det står på to do – lista. Du finner bloggen hans her på coltingblogg.com.

Oppsummering:

Internett kan være fantastisk. Jeg preker mye om hva som er ”naturlig” for mennesket, og henviser til evolusjon og det å leve mer i tråd med naturen. Det å få så mye informasjon som vi får, er vanskelig å håndtere. Det er mye som bare må siles bort. For min del så konsentrerer jeg meg om det som virkelig interesserer meg, også får veldig mye annet bare fare. Disse tre personene har noe å komme med, og er etter min mening, verdt å bruke tid på.

Det er mange andre der ute som inspirerer, så se opp for bloggposten ”Tre forbilder i september 2015”.

Følg med videre ved å like Helseatferd på Facebook!

3 thoughts on “Tre forbilder i august 2015

  1. Det er nettopp fordi du henviser til hva som er naturlig for mennesket, evolusjon – at jeg liker prekinga di så godt 😉 Takk for tips. Clear var ny for meg. Bowman også, foruten at jeg har lest omtalen til «Move your DNA» 🙂 Hun skal definitivt sjekkes ut mer. Tror jeg må kjøpe meg noen bøker; klikk klikk klikk :))

    1. Ja, jeg skulle gjerne lest enda mer enn det jeg gjør…. Bestiller mye bøker fra http://www.bookdepository.com. Brukte Amazon før, men syns det gikk fryktelig lang tid før bøkene kom derfra, av en eller annen merkelig grunn. Men med bookdepository tar det bare et par-tre dager :-). James Clear jobber visstnok med en bok nå, men har ikke gitt ut noe i papirform enda. Men alle tekstene hans finner du ute på nettet, og du kan også bestille hans e-bøker om vaner og kreativitet, som du får ved å abonnere på nyhetsbrevet hans.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *