Veien ut av boksen – om å gå

I dag vil jeg slå et slag for gåing. Du vet, den aktiviteten vi gjør der vi setter et bein foran det andre, lener oss litt framover, og beveger oss mot det stedet vi skal.

Våre forfedre gikk mellom 6-16 kilometer om dagen, hver dag. Og da snakker vi ikke power-walk med staver og kaloriforbrenning i blikket. Da snakker vi forflytning, lunting, leting, jakting. Stoppe, og så litt videre. Følge etter en flokk med dyr du har lyst å sette tenna i, bære hjem byttet.

Det er mye som har skjedd siden da.

Industri.

Rullebaner.

Biler. Drive-throu. Mopeder. Rulletrapp. Heis. Fly. 11-trikken til Disen. 20-bussen. Visstnok går bussene i Beijing så sakte (pga trafikk) at det går fortere å gå.

Et enklere liv?

Det er lett å sitte helt i ro og likevel komme fram.

Du kan sitte med 90-graders vinkel i knærne og 90-graders vinkel i hoftene OG tjene penger samtidig, sånn at du får den maten og boligen du trenger.

Det moderne samfunnet altså.

Alt vi kan velge i. Alle mulighetene vi har. Man må jo bare elske framskrittene. For et strev det var før, overlevelse, reproduksjon, overlevelse, reproduksjon.

Så deilig det er å lene seg tilbake med snapchat, angry birds, take-away og siste episode av Orange is the new black.

Gåing i arbeidslivet – går det?

Men det var gåing det skulle handle om. Det å gå til butikken uansett hvor langt det er. Gå opp trappene. Gå til treningssenteret. Du vet, all den gåinga du ikke har tid til.

Alle vet jo at sitting er den nye røykinga. Vi vet alle de fæle tingene som skjer når du sitter i ro hele dagen, hele uka, hele livet. Visstnok så sitter vi gjennomsnittlig (9.3 timer i døgnet), mer enn vi sover (7.7 timer i døgnet).

Men nå leser du en blogg som handler om hvordan vi kan få ting til i praksis, om atferdsvitenskap og hva som virker. Og vi vet at skremselspropaganda eller moralisme ikke virker. Jeg krysser fingrene for at de konkrete tipsene kan hjelpe, så følg med.

Hvis du er åtte timer på jobben hver dag, og har en kontorjobb der du sitter hele dagen, så kan du:

  • Ta alle telefoner gående, ute! Jepp. Ta med deg handsfree-settet, plugg inn, gå ut av kontoret og snakk.
  • Du kan arrangere gåmøter. Hvis dere uansett blir sittende og prate og prate på et møte, så kan dere likesågodt gå ute og prate. Ta med en blokk eller diktafon der dere skriver ned eller leser inn konklusjonene. Et godt møtereferat skal kun inneholde det som blir vedtatt, ingenting mer, og bør ikke være på mer enn 4-5 setninger.
  • Du må ta pauser uansett. Ikke bruk pausene på enda mer skjermtid med surring på Facebook og nettaviser. Reis deg opp, se ut av vinduet. Gå en 7-minutters tur. Syv minutter, ja, hvis du ikke har prøvd det, så gjør det nå. Det er bra for produktivitet.
  • Hvis du er leder – ta alle medarbeidersamtaler ute i skauen. Seriøst. En deltaker på en av mine workshops fortalte at hans leder alltid dro dem med ut i skauen når de skulle ha medarbeidersamtaler. Det er en stor sjanse for at samtalene blir mer konstruktive når man er i bevegelse, ute i naturen. Har du ikke en god relasjon til sjefen, så får du det kanskje etter en skautur.
  • Og selvsagt, få deg en hev-og-senk-pult. Eller aller helst, bare hev. Hev pulten, hev kroppen, hev standarden. Dette er helt sikkert sånt som arbeidsgivere rundt omkring støtter for å ”forebygge sykefravær” eller ”inkludere deg i arbeidslivet”.
  • Folk skaffer seg også kontor-tredemøller til å ha under pulten for å gå mens de jobber på pc.
  • Et forslag fra Fjellflyt for studenter: Les inn pensum til en opptaker/telefonen din– og hør på det mens du er ute og går.
  • Er du psykolog, eller driver med veiledning? I USA er det et eget fenomen som heter ”walk and talk”-therapy der terapeuten og klienten tar samtalene ute, mens de går.
Traffic-v3_blog

 

Bygg på det du allerede har

Ingen tvil om at vi har mye å gjøre.

Jeg har tidligere skrevet om hvordan man kan bygge atferdskjeder – hvordan slutten på en atferd, kan fungere som starten på neste. Du kan bruke dette til å bygge inn gåturer inn i dine daglige rutiner.

Først skriver du en liste over ting du gjør hver dag, uansett, sånn som å stå opp, dra på jobben, handle og så videre. Så ser du på den listen, og skriver inn hvor det passer å legge inn en gåtur. Her er noen eksempler:

  • Etter lunsj, går jeg en 10-minutters tur
  • Etter at ungene har lagt seg, går jeg en 15 minutters-tur
  • Etter morgenrutinene, går jeg 20 minutter
  • Mellom leseøktene, går jeg 7 minutter ute

På den måten vil du kunne implementere gåvaner, ved at en aktivitet setter i gang neste.

Ta med tankene på tur

Du vet alle de negative tankene vi har, som kan gå rundt og rundt, og som aldri kommer til døra? De kan du ta med deg på tur.

Anne-Cath Vestly gjorde det, og kom på idéer og fortellinger mens hun var ute og gikk.

Søren Kierkegaard er kjent for sine daglige turer, og sitatet:

Tap for all del ikke lysten til å gå: jeg går meg til det daglige velbefinnende hver dag og går fra enhver sykdom; jeg har gått meg til mine beste tanker og jeg kjenner ingen tanke så tung at man ikke kan gå fra den. 

Bare i bevegelsen er sunnheten og helsen og finne. Nekter noen for att bevegelsen er til: Så gjør jeg som Diogenes, da går jeg. Nekter noen for at sunnheten er i bevegelsen, da går jeg fra alle sykelige innvendinger. Når man slik fortsetter å gå, så går det nok.

Når vi sitter (bokstavelig talt) fast i den klumpen med tunge tanker og følelser, så slipper de taket i deg når du er ute og går. Du kan ta med deg tankene og gå, og du vil se at du vil komme på løsninger og idéer som du aldri i livet hadde kommet på om du satt støkk i den 90-graders vinkelen og kverna på problemene.

Så, nå.

  • Etter å ha lest, likt og delt dette blogginnlegget fra Helseatferd, gå en tur på 10 minutter
  • God tur!

 

Følge med videre? Meld deg på nyhetsbrevet!

Og følg for all del Helseatferd på Facebook!

2 thoughts on “Veien ut av boksen – om å gå

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *